Argümantasyon temelli sosyal bilgiler öğretimi ile hukuk okuryazarlığı uygulamaları: Bir karma yöntem araştırması
Özet
Son dönemlerde giderek önemi artan becerilerden birisi de hukuk okuryazarlığı becerisidir. Nitekim hukuk okuryazarlığı becerisi gelişmiş bireylerin toplumun sorunlarına duyarlı, yapıcı, yaratıcı ve eleştirel düşünebilen oldukları görülmektedir. Bu bağlamda toplum düzenini sağlamak ve toplumu geliştirmek için hukuk okuryazarı bireyler yetiştirmek gerekmektedir. Bunun gerçekleşmesi için de ilkokul kademesinden başlanıp tüm eğitim kademelerinde hukuk okuryazarlığı eğitimlerine gereksinim duyulmaktadır. Bu bakımdan bu araştırmada ilkokul 4. Sınıf düzeyinde argümantasyon temelli desenlenen Sosyal Bilgiler dersiyle hukuk okuryazarlığı becerisini kazandırmaya dönük olarak tasarlanan öğretim sürecinin ilkokul öğrencilerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi ve hukuk okuryazarlığı becerisi kazandırma sürecinin ilkokul öğrencilerinin empati becerileri ve sosyal becerileri üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma karma yöntemle yürütülmüştür. Araştırmanın katılımcılarını 2021-2022 Eğitim- Öğretim yılında Hatay il merkezinde bulunan Süleyman Şah İlkokulu’nda okuyan 22 deney 18 kontrol grubu toplamda 40 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmacı tarafından beş haftalık argümantasyon temelli ders planları hazırlanmıştır ve uygulanmıştır. Ders planında öğretmen ve öğrencilerin argümantasyon temelli öğretimle ilgili yapacakları belirtilmiştir. Araştırmanın nicel verilerini ‘‘Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği” ve “Çocuk ve Ergenler İçin Empati Ölçeği”, nitel verilerini ise ders günlüğü, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve ders etkinlikleri oluşturmaktadır. Sonuç olarak argümantasyon temelli öğretim ile işlenen derslerin büyük ölçüde hedeflenen kazanımlara yeterli düzeyde ulaştığı anlaşılmıştır. One of the skills that has become increasingly important in recent times is the legal literacy skill. As a matter of fact, it is observed that individuals with developed legal literacy skills are sensitive to the problems of society, constructive, creative and able to think critically. İn this context, it is necessary to raise law-literate individuals in order to ensure social order and improve society. İn order for this to happen, legal literacy trainings are required at all levels of education, starting from the primary school level. İn this regard, primary school 4 in this research. At the class level argumentation-based designed on the basis of the process of teaching social studies literacy skills of elementary school students towards providing legal designed based on the feedback of the process and evaluation of the literacy skills of elementary school students to gain legal and social skills was to determine the impact on empathy. The research was conducted by mixed method. The participants of the study are a total of 40 fourth grade students in 2021-2022 academic year studying at Suleyman Shah Primary School located in the city center of Hatay in 22 experiments and 18 control groups. Five-week argumentation-based lesson plans were prepared and implemented by the researcher. İn the lesson plan, it is stated that teachers and students will do about argumentation based teaching. The quantitative data of the study ‘social skills rating scale” and “Empathy Scale for children and adolescents, qualitative data in the log, semi-structured interviews and lesson activities. As a result, it was understood that the courses processed with argumentation based teaching largely achieved the targeted gains at an adequate level.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/10273Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]