Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBalıkçı, Abdullah
dc.date.accessioned2023-08-31T10:47:31Z
dc.date.available2023-08-31T10:47:31Z
dc.date.issued28.01.2021en_US
dc.identifier.citationBalıkçı, A. (2021). Examining the Educational Sections of Development Plans in Turkey in the Context of Educational Administration . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (1) , 1-19 . DOI: 10.30831/akukeg.746818en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1131531
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/10389
dc.description.abstractDevelopment-education interaction can be seen clearly in development plans. This study aims at making inferences about educational administration from the educational sections of the development plans in Turkey since 1963. This study was carried out with a qualitative research method. The data were analyzed using descriptive analysis approach. In this study, 11 development plans prepared since 1963 in Turkey were analyzed in terms of educational administration. Special expert commission reports prepared for development plans are included in the analysis. It was seen that the following points come to the fore in the context of educational administration: MoNEbased organization should be reviewed. The administrative processes should be implemented more effectively. Educational administration-environment interaction should increasingly be maintained. Arrangements should be made for the development and duties of educational administrators. For researchers, it can be recommended to conduct studies with different methods and studies on the problems between planning and implementation related to educational administration. For practitioners, it can be recommended to include educational administration experts in the planning process more and effectively, and include them in education plans more.en_US
dc.description.abstractKalkınma- eğitim etkileşimi kalkınma planlarında açıkça görülebilmektedir. Bu çalışmada amaç, 1963 yılından bu yana yapılmış kalkınma planlarındaki eğitim bölümlerinde eğitim yönetimine yönelik çıkarımlarda bulunmaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veriler, betimsel analiz yaklaşımıyla analiz edilmiştir. Çalışmada, 1963 yılından günümüze yapılan 11 kalkınma planı eğitim yönetimi açısından analiz edilmiştir. Analize kalkınma planlarına yönelik hazırlanmış özel ihtisas komisyonu raporları dahil edilmiştir. Araştırmada eğitim yönetimi bağlamında şu noktaların ön plana çıktığı görülmektedir: MEB merkezli teşkilatlanmanın gözden geçirilmesi ihtiyacı vardır. Yönetim süreçlerinin daha etkin uygulanması gerekmektedir. Eğitim yönetimi-çevre etkileşiminin gittikçe artan bir şekilde sürdürülmesi gerekmektedir. Eğitim yöneticilerinin gelişimine ve görevlerine yönelik düzenlemeler yapılmalıdır. Araştırmayla ilgili olarak araştırmacılar için eğitim yönetimi alanıyla ilgili tüm planları kapsayacak şekilde farklı yöntemle araştırmalar yapılması, planlama ile uygulama arasındaki problemlerin araştırma konusu yapılması önerilebilir. Uygulayıcılar için, eğitim yönetimi uzmanlarının planlama sürecinde daha fazla ve etkin bir şekilde katılması, eğitime planlarda daha fazla yer verilmesi önerilebilir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.746818en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDevelopment Planen_US
dc.subjectEducational Planningen_US
dc.subjectEducational Administrationen_US
dc.titleExamining the educational sections of development plans in Turkey in the context of educational administrationen_US
dc.title.alternativeTürkiye’deki kalkınma planlarının eğitim bölümlerinin eğitim yönetimi bağlamında incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentİstanbul Üniversitesi,Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesien_US
dc.authorid0000-0002-9824-0197en_US
dc.identifier.volume14en_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage19en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster