A systematic literature review on curriculum studies addressing social inequalities
Citation
Gürsoy, İ. N. & Atik Kara, D. (2023). A Systematic Literature Review on Curriculum Studies Addressing Social Inequalities . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (1) , 72-106 . DOI: 10.30831/akukeg.1141332Abstract
This research aims to reveal trends on social inequality in curriculum studies based on the studies carried out between 2014-2019 in the international literature. For this purpose, a systematic literature review was carried out. Some criteria have been specified for the systematic literature review to determine the journals and articles to be analyzed within the research purpose and questions. In line with the determined criteria, the Scopus database was searched, and 262 curriculum studies reached as a result of the scanning were examined within the scope of addressing social inequalities. A detailed analysis was carried out on 63 studies included in terms of the data source, the design, which inequality and curriculum dimension the studies focused on, and their purposes. Descriptive and interpretive codes coded the remaining data on the text document. As a result of the research, the social inequality and curriculum dimensions addressed in the studies, the purpose of addressing those and the data sources and research designs used to reflect social inequalities were presented. Bu araştırma, uluslararası alanyazında, 2014-2019 yılları arasında gerçekleştirilen çalışmalara dayalı olarak program çalışmalarında sosyal eşitsizlik konusundaki araştırma eğilimlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda sistematik alanyazın taraması gerçekleştirilmiştir. Sistematik alanyazın taraması için araştırma amacı ve soruları kapsamında analiz edilecek dergi ve makalelerin belirlenmesi için birtakım ölçütler belirlenmiştir. Belirlenen ölçütler doğrultusunda Scopus veri tabanında tarama gerçekleştirilmiş ve tarama sonucunda ulaşılan 262 program çalışması toplumsal eşitsizlikleri ele alması kapsamında incelenmiştir. İnceleme sonucunda araştırmanın kapsamına giren 63 çalışma ile Excel üzerinden çalışmaların hedef kitle, desen, hangi eşitsizlik ve program boyutuna odaklandığı ile amaçları hakkında detaylı bir analiz gerçekleştirilmiştir. Hedef kitle ve desene yönelik sıklık analizi gerçekleştirilmiştir. Kalan veriler ise metin belgesi üzerinde betimsel ve yorumlayıcı kodlar aracılığıyla kodlanmıştır. Araştırmanın sonucunda uluslararası alanyazında yer alan program çalışmalarda ele alınan sosyal eşitsizlik ve program boyutları, bu boyutların ele alınma amacı ve sosyal eşitsizlikleri yansıtmak için kullanılan veri kaynakları ile araştırma desenleri sunulmuştur.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
16Issue
1Collections
- Cilt 16 : Sayı 1 [10]