Üniversite öğrencilerinin çevrimiçi sınavlara yönelik tutumlarına ilişkin ölçek geliştirme çalışması
Künye
Ocak, G. & Karakuş, G. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Sınavlara Yönelik Tutumlarına İlişkin Ölçek Geliştirme Çalışması . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (1) , 66-86 . DOI: 10.32709/akusosbil.887141Özet
Bu çalışma üniversite öğrencilerinin çevrimiçi sınavlara yönelik tutumlarını belirlemeye yönelik geçerli
ve güvenilir bir ölçek geliştirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda “Üniversite
Öğrencileri İçin Çevrimiçi Sınavlara Yönelik Tutum Ölçeği (ÜÖÇSYTÖ)” şeklinde adlandırılan likert
tipi bir ölçek sistematik bir süreçle geliştirilmiştir. Çalışma 2020-2021 eğitim öğretim yılında
gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın örneklemini farklı üniversitelerin farklı bölümlerinde öğrenim gören
toplam 397 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Faktör analizi öncesinde veri uygunluğu KMO (KaiserMeyer-Olkin) değeri ile belirlenmiştir. KMO değeri .831 olarak bulunmuştur. Cronbach-Alpha katsayısı
.825 olarak belirlenmiştir. Ölçek Teknik Unsur, Önlem Alma, Bireysel Özellik ve Sınav Yapısı olarak
adlandırılan dört boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin her bir alt boyutunun Cronbach Alpha değerleri ise
sırasıyla; 0.74, 0.75, 0.70 ve 0.76 olarak bulunmuştur. Veri analizinde madde toplam analizi, t testi ve
faktörler arası korelasyon analizi uygulanmış ve bu analizlerin sonuçlarının anlamlı olduğu bulunmuştur.
Analizler sonucunda faktörler arası anlamlı pozitif bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin toplam
varyansın %52.940’ını açıkladığı belirlenmiştir. 21 maddeli 4 faktörlü ölçeğin doğrulayıcı faktör analizi
ile yapı geçerliliği test edilmiştir. Çalışmada üniversite öğrencilerinin çevrimiçi sınavlara yönelik
tutumlarını belirlemek amacıyla geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirilmiştir. This study aims to develop a scale to determine undergraduate students’ attitudes towards online exams.
Depending on this framework, the scale was developed through a systematic scale development process.
The study was conducted in 2020-2021 academic year. The sample of this study consists of 397
undergraduate students of different universities from different departments. The Cronbach-Alpha was
found as .825. The scale consists of four dimensions named Technical Element, Taking Precautions,
Individual Feature and Exam Structure. Cronbach Alpha values of sub-dimensions are respectively; 0.74,
0.75, 0.70 and 0.76. T test, based on the lower-upper group mean difference, item-total analysis and
correlation analysis between factors were applied and the results of these analyzes were found to be
significant. Correlation analysis indicated that there is a positive meaningful relationship among factors.
For the appropriateness of data to factor analysis the value of Kaiser-Meyer-Olkin. (KMO) was found
.831. Total variance of 52.940 % was explained. Explanatory factor analysis indicated that the scale has
four dimensions with 21 items. For construct validity confirmatory factor analysis was used. Results
indicate that scale was valid and reliable to determine undergraduate students’ attitude towards online
exams.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
24Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/69100/887141https://hdl.handle.net/11630/10440
Koleksiyonlar
- Cilt 24 : Sayı 1 [25]