Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAslan, Mahire
dc.contributor.authorArısoy, Erdener
dc.contributor.authorGören, Tuba
dc.date.accessioned2023-09-01T08:05:28Z
dc.date.available2023-09-01T08:05:28Z
dc.date.issued31.01.2023en_US
dc.identifier.citationAslan, M. , Arısoy, E. & Gören, T. (2023). The Relationship Between Learning-Centered Leadership and Professional Learning: A Study on SAC Teachers . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (1) , 142-162 . DOI: 10.30831/akukeg.1179861en_US
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/75035/1179861
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/10443
dc.description.abstractIn this study, the relationship between principals' learning-centered leadership and teachers' professional learning was examined according to the views of Science and Art Center (SAC) teachers. Although similar studies have been carried out before, it was thought that SAC teachers' perceptions as a different context could provide important implications. 112 SAC teachers participated in the research. Data were analyzed with descriptive statistics, correlation analysis, simple and multiple linear regression analysis. In line with the findings, it can be said that SAC teachers have high perceptions of learning-centered leadership and professional learning. As a result of the research, it was concluded that learning-centered leadership predicted teachers' professional learning. The dimensions of learning-centered leadership, building a learning vision and providing learning support, are related to professional learning. However, the dimension of managing the learning program and modelling does not predict professional learning. These findings reached within the scope of the research were interpreted, and their similarities and differences with similar studies in the literature were discussed. Suggestions were made that SAC principals should go through a training process before starting their duties and that SAC principals should be granted autonomy.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada BİLSEM (Bilim ve Sanat Merkezi) öğretmenlerinin görüşlerine göre müdürlerin öğrenme merkezli liderliği ile öğretmenlerin mesleki öğrenmesi arasındaki ilişki incelenmiştir. Daha önce benzer çalışmalar yapılmış olsa da farklı bir bağlam olarak BİLSEM öğretmenlerinin algılarının önemli çıkarımlar sağlayabileceği düşünülmüştür. Araştırmaya 112 BİLSEM öğretmeni katılmıştır. Veriler betimsel istatistikler, korelasyon analizi, basit ve çoklu doğrusal regresyon analizleri ile analiz edilmiştir. Bulgular doğrultusunda, BİLSEM öğretmenlerinin öğrenme merkezli liderlik ve mesleki öğrenme algılarının yüksek olduğu söylenebilir. Araştırma sonucunda, öğrenme merkezli liderliğin öğretmenlerin mesleki öğrenmesini yordadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenme merkezli liderliğin öğrenmeye dönük bir vizyon oluşturma ve öğrenme desteği sağlama boyutları, mesleki öğrenme ile ilişkilidir. Ancak öğrenme programını yönetme ve model olma boyutu, mesleki öğrenmeyi yordamamaktadır. Araştırma kapsamında ulaşılan bu bulgular yorumlanmış, literatürdeki benzer çalışmalarla benzerlik ve farklılıkları tartışılmıştır. BİLSEM müdürlerinin göreve başlamadan önce bir eğitim sürecinden geçmeleri, BİLSEM müdürlerine özerklik tanınması gibi önerilerde bulunulmuştur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.1179861en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectLearning-Centered Leadershipen_US
dc.subjectTeacher Professional Learningen_US
dc.subjectScience and Art Centersen_US
dc.subjectSACen_US
dc.subjectÖğrenme Merkezli Liderliken_US
dc.subjectÖğretmen Mesleki Öğrenmesien_US
dc.subjectBilim ve Sanat Merkezien_US
dc.subjectBİLSEMen_US
dc.titleThe relationship between learning-centered leadership and professional learning: A study on SAC teachersen_US
dc.title.alternativeÖğrenme merkezli liderlik ve mesleki öğrenme ilişkisi: BİLSEM öğretmenlerine yönelik bir araştırmaen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0002-8032-7331en_US
dc.authorid0000-0002-8031-3335en_US
dc.authorid0000-0002-0638-0310en_US
dc.identifier.volume16en_US
dc.identifier.startpage142en_US
dc.identifier.endpage162en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster