Küresel salgın koşullarında mekânsal düzenlemeler: Reggio Emilia okulları üzerinden geliştirilen bir öneri
Künye
Koca, A. & Balkan, S. A. (2022). Küresel Salgın Koşullarında Mekânsal Düzenlemeler: Reggio Emilia Okulları Üzerinden Geliştirilen Bir Öneri . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 24 (1) , 290-308 . DOI: 10.32709/akusosbil.819554Özet
Reggio Emilia eğitim yaklaşımı çocuğun yaparak öğrenmesine, ortamı deneyimlemesine ve
özümsemesine, kendi bakışını geliştirmesine olanak sağlamaktadır. Bu yaklaşımın getirmiş olduğu bazı
özelleşmiş mekânlar bulunmaktadır. Bunlar ortak avlu (piazza), karşılaşma mekânları, atölyeler (atelier),
ebeveynler-öğretmenler-çocukların buluşma mekânları gibi alanlardır. Bu eğitim anlayışını benimseyen
okulların uyguladığı prensipler, Covid 19 küresel salgını nedeniyle problematik hale gelmektedir.
Farklılaşan sosyalleşme durumu ve yeni normal çerçevesinde fiziksel mekânların yeniden ele alınması
gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu çalışma kapsamında, sosyal mekân odaklı Reggio Emilia anlayışını
benimsemiş okul öncesi eğitim kurumlarında yapılabilecek mekânsal düzenlemeler önerilmiştir. Salgın
sebebiyle sosyalleşme ortamları, temizlik alışkanlıkları, çevre ile etkileşim durumu değişmektedir. Bu
değişen durumları okul öncesi yaş grubuna anlatmak ve alışkanlık haline getirmesini sağlamak, takibini
gerçekleştirmek ise hem aileler hem de eğitimciler açısından güçlükler yaratmaktadır. Eğitim
yaklaşımının sosyal iletişim, çevre ile etkileşim odaklı olumlu durumlarını koruyarak, fiziksel mekânlarda
“yeni normal” çerçevesinde bazı düzenlemeler yapmak mümkündür. Bu çalışmanın amacı, Reggio Emilia
eğitim yaklaşımına sahip ve bu yaklaşımın prensiplerini benimseyerek sosyalleşme, çevre ile etkileşim,
mekân ile kurulan iletişimi önemseyen okulların, küresel salgın sırasında ve sonrasında yaşanan durumlar
ile birlikte etkileşim odaklılığını sürdürecek mekânsal düzenlemelere işaret etmektir. Reggio Emilia educational approach allows the child to learn by doing, to experience and absorb the
environment, to develop their own perspective. There are some specialized spaces in this approach. These
are areas such as atrium (piazza), encounter venues, studio (ateliers) and meeting places for parentsteachers-children. The principles applied by these schools are becoming problematic due to the Covid 19
global pandemic. With the change in socialization, physical spaces should be reconsidered within the
framework of new normal rules. Within the scope of this study, spatial arrangements that can be made in
Reggio Emilia inspired preschool education institutions are proposed. Due to the pandemic, socializing
environments, cleaning habits, and interaction with the environment are changing. Explaining these
changing situations to the pre-school age group and making them a habit and following them create
difficulties for both families and educators. It is possible to make some spatial arrangements within the
framework of the "new normal" rules in physical spaces, while preserving the positive aspects of the
educational approach focused on social communication and interaction with the environment. The aim of
this study is to point out the spatial arrangements in Reggio Emilia-inspired schools where interaction is
not prevented despite the negative situations experienced during the global pandemic process.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
24Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/69100/819554https://hdl.handle.net/11630/10472
Koleksiyonlar
- Cilt 24 : Sayı 1 [25]