A geospatial analysis of accessibility to primary education
Citation
Köse, M. , Erdem, C. , Koçyiğit, M. & Jega, M. I. (2023). A Geospatial Analysis of Accessibility to Primary Education . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (2) , 352-371 . DOI: 10.30831/akukeg.1177692Abstract
Geographic information systems (GIS) have started to be used in developing information to be used for national and regional development in many areas; however, the use of this system for educational planning has been under-researched. Adopting the case study design, this study evaluated the current locations of primary schools in Afyonkarahisar and offered alternative locations in order to improve access to primary education for the schoolaged population using heuristic location-allocation modelling approaches. An intelligent areal interpolation approach was performed to generate the population surface. The demand surface was used as input to a location-allocation analysis, and alternative locations were suggested. With the current distribution of primary schools, the primary school-aged population would have to travel an average distance of 1466.81m to access primary education. The results show that alternative primary school locations decreased the average travel distance by 339.69m, improving overall accessibility to primary schools. The results suggest that geospatial methods can be used to provide documentary evidence to support education planners and policymakers. Coğrafi bilgi sistemleri (CBS) birçok alanda ulusal ve bölgesel kalkınma için kullanılacak bilgilerin geliştirilmesinde kullanılmaya başlanmış; ancak bu sistemin eğitim planlaması için kullanımı yeterince araştırılmamıştır. Durum çalışması deseni kullanılarak bu çalışmada, Afyonkarahisar merkez ilçesinde yer alan ilkokulların mevcut konumları değerlendirilmiş ve buluşsal konum tahsis modelleme yaklaşımlarını kullanarak okul çağındaki nüfusun ilköğretime erişimini iyileştirmek için alternatif konumlar sunulmuştur. İlköğretim çağındaki nüfusun dağılışını oluşturmak için mekânsal enterpolasyon yöntemi uygulanmıştır. Okullara olan talep yüzeyi, yeni bir yer tahsisi analizinde girdi olarak kullanılmış ve yeni okullar için alternatif lokasyonlar önerilmiştir. İlkokulların mevcut konumuna göre, ilköğretim çağındaki öğrencilerin okullarına erişmek için ortalama 1466,81m mesafe kat etmesi gerekmektedir. Uygulanan konum tahsis model sonuçları, alternatif ilkokul lokasyonlarının ortalama erişim mesafesini 339,69m azalttığını ve okullara genel erişilebilirliği iyileştirdiğini göstermektedir. Elde edilen bulgular, jeo-uzamsal yöntemlerin eğitim planlayıcıları ve politika yapıcıları desteklemek için belgesel kanıt niteliğinde kullanılabileceğini göstermektedir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
16Issue
2Collections
- Cilt 16 : Sayı 2 [11]