A conceptual analysis of the role of knowledge management in knowledge leadership
Künye
Kazak, E. (2021). A Conceptual Analysis of the Role of Knowledge Management in Knowledge Leadership . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (3) , 352-372 . DOI: 10.30831/akukeg.856221Özet
This study aims to scrutinize and conduct a conceptual evaluation of the relationship between knowledge leadership and knowledge management; it was designed as a theoretical literature review and investigates the hypothesis that knowledge leaders undertake important roles in knowledge management processes. Knowledge-based organizational structures require leaders who manage and ensure the effectiveness of knowledge. Knowledge leaders encourage employees to participate in knowledge management processes, contribute to adopting knowledge management as part of organizational culture, and lead knowledge management activities by choosing proper infrastructure and technology. Schools are knowledge-intensive organizations which possess a large number of information areas that must be managed. The main actors who will manage these areas of knowledge are school principals. Therefore, selecting school principals is a process which requires more attention and diligence. In the process of selecting a school principal, whether it be in a written or verbal interview, teachers who possess broad knowledge of their fields and current legislation, who are eager to better themselves and continue reading extensively, and who are qualified in the fields of management science, psychology, and sociology must be considered as candidates. Bilgiye dayanan örgüt yapıları, bilginin etkililiğini sağlayacak ve yönetecek liderlere gereksinim duyarlar. Bilgi
liderleri, bilgi yönetimi sürecinde işgörenlerin katılımını sağlayan, bilgi yönetiminin bir örgüt kültürü olarak
yerleşmesine katkıda bulunan ve bilgi yönetimi için uygun alt yapı ve teknolojinin seçimini sağlayarak bilgi yönetimi
faaliyetlerini yönlendiren kişilerdir. Okullar, bilgi yoğun örgütlerdir ve yönetilmesi gereken çok sayıda bilginin
varlığından söz edilebilir. Bu bilgileri yönetecek baş aktörler ise okul müdürleridir. Bu durum, okul müdürlerinin
hem bilgi yönetimi hem de liderlik becerileri açısından yetkin olmasını gerektirmektedir. Bu çalışmanın amacı, bilgi
liderliği ile bilgi yönetimi arasındaki ilişkiyi irdelemek ve bu ilişkilere yönelik kavramsal bir değerlendirme
yapmaktır. Bu amaç doğrultusunda bilgi liderliği ile bilgi yönetimi arasındaki ilişkiler incelenmiş, bu ilişkilere ilişkin
kavramsal bir değerlendirme yapılmış ve hem örgütsel hem de okul düzeyinde bilgi liderliğinin önemi
vurgulanmıştır. Çalışma, alanyazın taraması şeklinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın varsayımı; bilgi yönetimi
süreçlerinde bilgi liderlerinin önemli rol ve sorumlulukları olduğu yönündedir. Bu nedenle çalışma, bilgi yönetiminde
bilgi liderlerinin rolünün anlaşılması açısından önemlidir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
14Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/62549/856221https://hdl.handle.net/11630/10477
Koleksiyonlar
- Cilt 14 : Sayı 3 [10]