Book review: Teaching Turkish grammar to foreigners
Künye
Ermağan, E. (2023). Book Review: Teaching Turkish Grammar to Foreigners . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (2) , 478-481 . DOI: 10.30831/akukeg.1238909Özet
In this study, Prof. Dr. Fatma Bölükbaş Kaya's work titled "Teaching Turkish Grammar to Foreigners" is aimed to introduce. This book consists of three main parts. In the first part of the book, information about the concept and types of grammar is given, and the place of grammar in teaching Turkish to foreigners is explained. The author included the section "Should grammar be taught in classes?" with the intention of addressing this inquiry. In the second part of the book, the answer to the question of which grammar subject should be taught at what level is sought. Here, the author is drawing on both the Common European Framework of Reference for Languages and the typological features of Turkish. In the third part of the book, how to teach grammar subjects of all levels is given. In this section, examples are presented by giving information about the meaning of grammatical structures, how to teach, which techniques to apply, and important points to be considered. Bu çalışmada Prof. Dr. Fatma Bölükbaş Kaya’nın “Yabancılara Türkçe Dil Bilgisi Öğretimi” adlı eserinin tanıtımı amaçlanmıştır. Bu kitap üç ana bölümden oluşmaktadır. Kitabın birinci bölümünde dil bilgisi kavramı ve türleri hakkında bilgi verilerek, dil bilgisinin yabancılara Türkçe öğretiminde yeri açıklanmıştır. Yazarın bu bölüme yer vermesinin nedeni, “Derslerde dil bilgisi öğretilmeli midir?” sorusuna cevap aramaktır. Kitabın ikinci bölümünde ise hangi dil bilgisi konusu hangi düzeyde öğretilmelidir sorusunun cevabı aranmıştır. Yazar burada, Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi’ni ve Türkçenin tipolojik özelliklerini temel almıştır. Kitabın üçüncü bölümünde ise tüm seviyelere ait dil bilgisi konularının nasıl öğretileceğine yer verilmiştir. Burada dil bilgisi yapılarının anlamı, nasıl öğretileceği, hangi tekniklerin uygulanacağı ve dikkat edilmesi gereken noktalarla ilgili bilgi verilerek örnekler sunulmuştur.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
16Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/76298/1238909https://hdl.handle.net/11630/10486
Koleksiyonlar
- Cilt 16 : Sayı 2 [11]