dc.contributor.author | Aslan Altan, Bilge | |
dc.contributor.author | Hızlı Alkan, Sinem | |
dc.date.accessioned | 2023-09-01T13:02:21Z | |
dc.date.available | 2023-09-01T13:02:21Z | |
dc.date.issued | 28.07.2023 | en_US |
dc.identifier.citation | Aslan Altan, B. & Hızlı Alkan, S. (2023). Changing Landscapes of Teacher Quality in Initial Teacher Education: Examples from Scotland and Turkey . Journal of Theoretical Educational Science , 16 (3) , 482-501 . DOI: 10.30831/akukeg.1219475 | en_US |
dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/79110/1219475 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/10488 | |
dc.description.abstract | Teacher quality has attracted much attention both conceptually and empirically, especially in tackling some global challenges. Initial teacher education (ITE) has historically been one of the key actors in developing teacher quality and one of the foci in research. The article contributes to these debates by comparing two ITE programmes, from Scotland and Turkey, which have been recently reshaped. Both countries have currently declared new reformative steps and introduced internationally cared new conceptions into teacher quality. This study utilized a comparative approach and document analysis to investigate the evolution of views on teacher quality in different countries. The findings provide insights into the changes that have occurred in each country's perspective over time. ' Drawing from the two contexts, the paper sought evidence in articulated reports for core values and capacities, digital transformation, teacher agency, and innovative and inclusive pedagogies, which are considered important elements of the teaching profession in related literature. Followingly, the study outlines and compares the decisions and intended actions of these two contexts in terms of similarities and discrepancies under the aforementioned four indicators that can be both an example for international ITE programmes and a road map for teacher quality in ITE curricula design. By comparing two examples of ITE programmes with the suggested indicators of teacher quality, we would like to extract insights to reconsider and re-conceptualize teacher quality in much wider literature and future research. | en_US |
dc.description.abstract | Öğretmen niteliği, özellikle bazı küresel zorlukların üstesinden gelmek için hem kavramsal hem de uygulamalı çalışmalar kapsamında oldukça dikkat çeken bir konu olarak yorumlanmaktadır. Öğretmen yetiştirme süreci, tarihsel olarak öğretmen niteliğini geliştirmede kilit aktörlerden ve araştırma odaklarından biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu durum, öğretmen yetiştirme sürecinin uluslararası düzeyde reformlaşma ve niteliği arttırmada bir yol haritası belirlemede, karşılaştırmalı araştırmaları sıklıkla görmemizin nedenleri arasında sayılabilmektedir. Bu çalışma, son zamanlarda öğretmen yetiştirmeye yönelik reformlar başlatan İskoçya ve Türkiye'den iki örnek sunarak bu tartışmalara katkı sağlamayı amaçlamaktadır. İki farklı içerikten yola çıkan araştırmada, bahsi geçen iki ülkenin yakın zamanda yayınladıkları reform raporlarını inceleyen doküman analizi kullanılmıştır. İlgili resmi raporlarda, öğretmen yetiştirme süreçlerinde evrensel nitelikte vurgulanan, çekirdek değer ve beceriler, dijital dönüşüm, profesyonel yararlılık, yenilikçi ve kapsayıcı pedagojiler olmak üzere dört temaya ilişkin ipucu ve kanıt aranmıştır. Analiz sonucunda, iki ülkenin ilgili temalarda benzerlik ve farklılıklarına ilişkin karar ve niyet edilen eylemleri açıklanmış ve karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sunduğu ve öğretmen niteliğini ilgilendiren dört temasının ve rapor bulgularının hem uluslararası düzeyde öğretmen yetiştirme programlarına örnek olması hem de program tasarlama aşamasında öğretmen niteliği bakımından yol gösterici olması beklenmektedir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
dc.identifier.doi | 10.30831/akukeg.1219475 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Teacher Quality | en_US |
dc.subject | Professional Competencies | en_US |
dc.subject | Initial Teacher Education | en_US |
dc.subject | Scotland | en_US |
dc.subject | Turkey | en_US |
dc.subject | Öğretmen Niteliği | en_US |
dc.subject | Mesleki Yeterlikler | en_US |
dc.subject | Öğretmen Yetiştirme | en_US |
dc.subject | İskoçya | en_US |
dc.subject | Türkiye | en_US |
dc.title | Changing landscapes of teacher quality in initial teacher education: Examples from Scotland and Turkey | en_US |
dc.title.alternative | Öğretmen yetiştirme programlarında öğretmen niteliğine ilişkin değişen görüşler: İskoçya ve Türkiye’den örnekler | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Kuramsal Eğitimbilim Dergisi | en_US |
dc.department | Seçiniz | en_US |
dc.authorid | 0000-0002-3309-933X | en_US |
dc.authorid | 0000-0003-0694-4160 | en_US |
dc.identifier.volume | 16 | en_US |
dc.identifier.startpage | 482 | en_US |
dc.identifier.endpage | 501 | en_US |
dc.identifier.issue | 3 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarı | en_US |