Investigating the change in middle school students’ mathematical modeling competencies according to their reading comprehension skills levels
Citation
Alkan, Y. & Aydın, M. (2021). Investigating the Change in Middle School Students’ Mathematical Modeling Competencies according to Their Reading Comprehension Skills Levels . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (4) , 605-637 . DOI: 10.30831/akukeg.892457Abstract
In this study, how the learning process designed with mathematical modeling activities affects the mathematical modeling competencies of middle school students who are at different levels in terms of reading comprehension skills. In the study, nested (embedded) pattern was preferred among mixed method research designs. The participants of the study consisted of 26 middle school seventh grade students who were selected using the easily accessible situation sampling method, which is one of the purposeful sampling types. In the research, besides mathematical modeling activities, researcher and student diaries were used to obtain qualitative data on the functioning of the application process. “Modeling Activities Opinion Form” was also used at the end of the application process in order to determine the general views of the study group on the activities. The quantitative data of the study were collected through the “Reading Comprehension Test” and “Mathematical Modeling Competence Test”. The collected data were analyzed using qualitative and quantitative data analysis methods together and interpreted in relation to the findings section. At the end of the study, it was determined that the mathematical modeling competencies of the students improved, but this development did not follow a stable course during the application process and the interpretation and validation competencies of the students were low. In the implementation process, it was also observed that the mathematical modeling competencies of the students with low reading comprehension skills improved especially after the fourth activity. Bu araştırmada, matematiksel modelleme etkinlikleri ile tasarlanan öğrenme sürecinin, okuduğunu anlama becerisi açısından farklı düzeylerde bulunan ortaokul öğrencilerinin matematiksel modelleme yeterliklerini nasıl etkilediği incelenmiştir. Çalışmada, karma yöntem araştırma desenlerinden iç içe (gömülü) desen tercih edilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, amaçlı örnekleme türlerinden olan kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle seçilen 26 ortaokul yedinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada, matematiksel modelleme etkinliklerinin yanı sıra; uygulama sürecinin işleyişine dair nitel veriler elde etmek amacıyla araştırmacı ve öğrenci günlüklerinden yararlanılmıştır. Çalışma grubunun etkinlikler ile ilgili genel görüşlerini belirlemek amacıyla uygulama süreci sonunda ayrıca, “Modelleme Etkinlikleri Görüş Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri ise, “Okuduğunu Anlama Becerisi Testi” ve “Matematiksel Modelleme Yeterliği Testi” aracılığı ile toplanmış, toplanan veriler nitel ve nicel veri analizi yöntemleri birlikte kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonunda, öğrencilerin matematiksel modelleme yeterliklerinin geliştiği ancak bu gelişimin uygulama süreci boyunca istikrarlı bir seyir izlemediği ve öğrencilerin özellikle yorumlama ve doğrulama yeterliklerinin düşük olduğu belirlenmiştir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
14Issue
4Collections
- Cilt 14 : Sayı 4 [10]