Preservice teachers’ experience of history and philosophy of science course: a phenomenological research
Citation
Bezen, S. & Bayrak, C. (2021). Preservice Teachers’ Experience of History and Philosophy of Science Course: A Phenomenological Research . Journal of Theoretical Educational Science , 14 (4) , 697-719 . DOI: 10.30831/akukeg.909617Abstract
This research aimed to lay bare preservice teachers experience of history and philosophy of science courses. Being a phenomenological design, this research has 19 preservice teachers (age range 19-22 years; 10 male, 9 female) in its research group. Semi-structured interviews collected data of the study. Seven open-ended questions prepared by the researchers regarding this research were directed at the preservice teachers. This data was analysed by content analysis within the frame of descriptive phenomenology. At the end of this research, preservice teacher experiences of history and philosophy of science were gathered under the following main themes: “In my opinion, the history and philosophy of science course…,” “What kind of teaching I would do if it were me?” and “Have my Expectations Been Met?” It was determined that preservice teachers support constructivist teaching, they use positive expressions concerning the course's educative and directive aspects, and they made some suggestions. One view that has come to the fore in the research was that a preservice teacher should complete this course. It can be suggested that preservice teachers should complete this course for their proficiency and personal growth. Bu araştırmada, öğretmen adaylarının bilim tarihi ve felsefesi dersi deneyimlerinin ortaya çıkarılması
amaçlanmıştır. Fenomenoloji deseninin benimsendiği araştırmanın çalışma grubunu 19 öğretmen adayı (yaş aralığı
19-22; 10 erkek, 9 kadın) oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği aracılığıyla
toplanmıştır. Araştırmanın amacına yönelik araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan yedi açık uçlu soru öğretmen
adaylarına yöneltilmiştir. Araştırmada elde edilen veriler betimleyici fenomenoloji çerçevesinde içerik analiziyle
çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının bilim tarihi ve felsefesi deneyimleri “Bana Göre Bilim
Tarihi ve Felsefesi Dersi…”, “Ben Olsam Nasıl Bir Öğretim Gerçekleştirirdim?” ve “Beklentilerim Karşılandı mı?”
ana temaları altında toplanmıştır. Adayların süreçte yapılandırmacı öğretimi destekledikleri, dersin öğretici ve
yönlendirici yönüyle ilgili olumlu ifadeler kullandıkları ve çeşitli önerilerde bulundukları tespit edilmiştir.
Araştırmada en çok öne çıkan görüş ise, eğitim fakültesinden mezun olacak her bir öğretmen adayı tarafından bilim
tarihi ve felsefesi dersinin öğreniminin tamamlaması gerektiği olmuştur. Öğretmen adaylarının alan yetkinlikleri ve
bireysel gelişimleri açısından ilgili dersin öğrenimini tamamlamaları gerektiği düşünülmektedir.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
14Issue
4Collections
- Cilt 14 : Sayı 4 [10]