Online alışverişte kişisel verilerin tüketici mahremiyeti ile ilişkisi üzerine nitel bir çalışma
Citation
Kılıç, D. & Öz, M. (2023). Online Alışverişte Kişisel Verilerin Tüketici Mahremiyeti İle İlişkisi Üzerine Nitel Bir Çalışma . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 25 (1) , 138-156 . DOI: 10.32709/akusosbil.1010970Abstract
Bu araştırma müşteriler tarafından online alışverişte işletmelerle paylaşılan kişisel verilerin işletmelerce
depolanmasının tüketici mahremiyeti endişesi ile ilişkisinin anlaşılması amacı ile yapılmıştır. Bu amaç
doğrultusunda katılımcıların düşünce ve duyguların detaylı bir şekilde anlaşılması ve incelenmesi için
nitel araştırma yöntemi olan görüşme tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada amaçlı örnekleme
yöntemi çerçevesinde online alışveriş yapan bireyler arasından evreni temsil edebilecek 20 kişilik bir
örneklem seçilmiştir. 18 yaşından büyük, online alışveriş yapan 20 bireye yarı yapılandırılmış görüşme
tekniği uygulanmıştır. 20 kişilik örneklemden elde edilen veriler MAXQDA 2020 Analiz Programı ile
analizi yapılarak yorumlanmıştır. Elde edilen verilere göre, bireyler online alışverişte kişisel bilgilerinin
korunduğuna inanmazken, online alışverişte kişisel bilgilerinin başkaları ile paylaşılmasına dair endişeleri
olduğu ortaya çıkmıştır. Erkek ve kadın katılımcıların online alışverişte kişisel bilgilerinin başkaları ile
paylaşılmasına dair endişe duyma oranlarının eşit çıkması, cinsiyet açısından bir farklılaşma olmadığını
ortaya çıkarmıştır. Aynı zamanda katılımcıların online alışverişte kullandıkları kredi kartı bilgilerinin ele
geçirilebileceği yönünde endişeli oldukları görülmüştür. Kadın katılımcılar için mahrem ürün “cinsel
içerikli ürünler” ve “hijyenik pedler” iken, erkek katılımcılar için mahrem ürün “cinsel içerikli ürünler”
dir. Erkek katılımcılar internetten mahrem olarak düşündükleri ürünleri satın almazken, kadın
katılımcıların mahrem olarak düşündükleri ürünleri online alışverişte satın alacakları sonucuna
ulaşılmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulguların e-ticaret işletmelerine ve diğer işletmelere
fayda sağlaması beklenmektedir. This research was conducted with the aim of understanding the relationship between the storage of
personal data shared by customers with businesses in online shopping and consumer privacy concerns.
For this purpose, the interview technique, which is a qualitative research method, was used to understand
and examine the thoughts and feelings of the participants in detail. In the research, a sample of 20 people
who can represent the universe was selected among individuals who shop online within the framework of
purposive sampling method. A semi-structured interview technique was applied to 20 individuals over the
age of 18 who shop online. The data obtained from the sample of 20 people were analyzed and interpreted
with the MAXQDA 2020 Analysis Program. According to the data obtained, while individuals do not
believe that their personal information is protected in online shopping, it has emerged that they have
concerns about sharing their personal information with others in online shopping. The fact that male and
female participants were equally concerned about sharing their personal information with others in online
shopping revealed that there was no gender difference. At the same time, it was seen that the participants were worried that the credit card information they used in online shopping could be seized. While the
intimate product for female participants is "sexual products" and "sanitary napkins", the intimate product
for male participants is "products with sexual content". While male participants do not buy products that
they consider private on the internet, it has been concluded that female participants will buy products that
they consider private in online shopping. It is expected that the findings obtained within the scope of the
research will benefit e-commerce businesses and other businesses.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
25Issue
1URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/76372/1010970https://hdl.handle.net/11630/10725
Collections
- Cilt 25 : Sayı 1 [25]