Özel yetenekli ergenlerde psikolojik iyi oluş ile algılanan sosyal yetkinlik arasındaki ilişki
Künye
Gönültaş, O. & Karataş, Z. (2023). Özel Yetenekli Ergenlerde Psikolojik İyi Oluş ile Algılanan Sosyal Yetkinlik Arasındaki İlişki . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 25 (2) , 516-533 . DOI: 10.32709/akusosbil.1054947Özet
Bu araştırmanın amacı özel yetenekli ergenlerde psikolojik iyi oluş ile algılanan sosyal yetkinlik ve
cinsiyet arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada nicel ve nitel araştırma yöntemlerini içeren karma
desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Bilim ve Sanat Merkezleri’ne devam eden 547 lise
öğrencisi oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Psikolojik İyi Oluş Ölçeği ve Algılanan Sosyal
Yetkinlik Ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson
Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı ve Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır. Cinsiyet
değişkeni, dummy değişkene dönüştürülerek regresyon analizine dahil edilmiştir. Nitel verilerin
analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre, psikolojik iyi oluş ile algılanan sosyal
yetkinlik arasında pozitif yönde ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca algılanan sosyal yetkinliğin, özel
yetenekli ergenlerin psikolojik iyi oluşlarını istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür.
Benzer şekilde nitel bulgular da sosyal yetkinliğin psikolojik iyi oluşa katkısı olduğunu göstermiştir. The purpose of the current study is to investigate the relationship between psychological well-being and
perceived social competence and gender in gifted adolescents. The study employed the mixed design
including qualitative and quantitative research methods. The study group of the study is comprised of 547
high school students attending Science and Arts Centres. As the data collection tools, the Psychological
Well-Being Scale and Perceived Social Competence Scale and a semi-structured interview form were
used. In the analysis of the quantitative data, Pearson Product-Moment Correlation Coefficient and
Multiple Linear Regression Analysis were used. The gender variable was included in the regression
analysis by being converted into dummy variable. In the analysis of the qualitative data, content analysis
was used. According to the results of the analyses, there is a positive correlation between psychological
well-being and perceived social competence. Moreover, perceived social competence was found to
significantly predict psychological well-being of gifted adolescents. Similarly, the qualitative findings
also showed that perceived social competence has some contribution to psychological well-being.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
25Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/78272/1054947https://hdl.handle.net/11630/10865
Koleksiyonlar
- Cilt 25 : Sayı 2 [25]