COVID-19 salgınının ailelerin gündelik tüketim örüntülerine etkileri: İstanbul/Bağcılar örneği
Künye
Çakır, S. & Islam, M. (2023). COVID-19 Salgınının Ailelerin Gündelik Tüketim Örüntülerine Etkileri: İstanbul/Bağcılar Örneği . Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 25 (2) , 761-776 . DOI: 10.32709/akusosbil.1124362Özet
Günümüzde tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 Salgını toplumlar üzerinde olumlu ve olumsuz
etkileri olan bulaşıcı bir hastalıktır. Tüm toplumsal kurumları etkileyen bu salgınla birlikte gündelik
yaşamda birtakım değişiklikler söz konusu olmuştur. Tüketim de bu değişikliklerin yaşandığı alanlardan
biridir. Yapılan bu araştırmanın genel amacı salgın döneminde ailelerin tüketim eğilimlerinin
incelenmesidir. Bu çalışmayla birlikte ailelerin olağanüstü durumlar karşısında yaşadıkları endişe
sonucunda tüketim eğilimleri sosyal bir bakış geliştirerek araştırılmıştır. Araştırmanın çalışma alanı
olarak İstanbul/ Bağcılar seçilmiştir. Bağcılar'da yaşayan ailelerin tümü araştırmanın evrenini
oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemi kullanılan bu araştırmada kartopu örneklem tekniğiyle aile
üyelerine ulaşılmıştır. 17 kişiyle derinlemesine yüz yüze mülakatın gerçekleştiği bu araştırmada
yapılandırılmamış görüşme tekniği kullanılmış olup görüşme sonucunda elde edilen bulgular yorumlayıcı
yöntem ile analiz edilmiştir. Yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen bulgulara göre; salgın döneminde
tüketimin en fazla arttığı sektör, gıda sektörü olmuştur. Bu durumda referans gruplarının etkisi söz
konusudur. Gıda sektöründen sonra artışın yaşandığı bir diğer sektörler ise medya ve sağlık sektörüdür.
Bunun nedeni ise salgın döneminde fiziksel mesafeden kaynaklı olarak insanların yüz yüze iletişim
kuramaması sonucu iletişimlerini sosyal medya araçlarıyla gerçekleştirmesinden kaynaklanmaktadır.
Tüketimde azalmanın yaşandığı sektör ise giyim sektörüdür. Bunun nedeninin bulaşa maruz kalma
korkusu ve endişeden kaynaklandığı da elde edilen bulgular arasındadır. The Covid-19 Pandemic is an infectious disease that positively and negatively affects societies
worldwide. While affecting all social institutions, this Pandemic has changed daily life consumption. The
general purpose of this research is to examine the consumption trends of families during this Pandemic. In
this study, we explored the consumption trends resulting from the anxiety experienced in extraordinary
situations by families by developing a social perspective. We have chosen İstanbul / Bağcılar as the
research study area. All families living in Bağcılar constitute the universe of the study. We have reached
the sample through the snowball sampling technique in this qualitative research. We conducted in-depth
face-to-face interviews with 17 people using an unstructured interview technique and analyzed the
findings obtained through the interview with the interpretive method. The results show that the sector in
which consumption increased the most during the Pandemic period is the food sector, followed by the
media and health sectors. Since people cannot communicate face-to-face due to physical distance during
the Pandemic period, they communicate through social media tools. The influence of the reference group is involved in this case. The findings show that consumption has been decreased in the clothing sector due
to the fear of exposure to contamination and anxiety.
Kaynak
Sosyal Bilimler DergisiCilt
25Sayı
2Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/78272/1124362https://hdl.handle.net/11630/10906
Koleksiyonlar
- Cilt 25 : Sayı 2 [25]