Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKülekçi, Erkan
dc.contributor.authorMor Dirlik, Ezgi
dc.contributor.authorAkcaoğlu, Mustafa Öztürk
dc.date.accessioned2023-09-14T06:54:23Z
dc.date.available2023-09-14T06:54:23Z
dc.date.issued22.04.2022en_US
dc.identifier.citationMor Dirlik, E. , Külekçi, E. & Akcaoğlu, M. Ö. (2022). Investigation of University Students’ Engagement and Its Relationship to Burnout, Personality Traits and Academic Achievement . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (2) , 216-238 . DOI: 10.30831/akukeg.953112en_US
dc.identifier.issn1308-1659
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/68991/953112
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/10996
dc.description.abstractIn the field of education, researchers have been studying individuals’ psychological constructs such as burn-out, engagement and personality traits to better understand their commitment. To this end, we examined the relationship among school engagement and burnout, personality traits and academic achievement in a sample of university students (N = 301). The data were collected through Maslach Burnout Inventory-Student Survey, Utrecht Work Engagement Scale-Students Form and The Quick Big Five Personality Test. In order to test the hypotheses of the study descriptive statistics, zero-order correlations, regression analyses were performed. Results indicated that the relationships among the dimensions of burnout and school engagement were the strongest. On the other hand, only conscientiousness had a positive medium level of correlation with school engagement among the assessed personality traits. We also found out that school engagement could be predicted by efficacy, exhaustion, cynicism, conscientiousness and emotional stability scores. The findings offered valuable insights to enhance our understanding of the relationships between school engagement and personality traits and burnout.en_US
dc.description.abstractEğitim alanında, öğretme ve öğrenme sürecini daha iyi anlamak için araştırmacılar bireylerin tükenmişlik, bağlılık ve kişilik türleri gibi psikolojik özelliklerini incelenmektedir. Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin (N = 301) okul bağlılığı ile tükenmişlik, kişilik özellikleri ve akademik başarı arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırma verileri Maslach Tükenmişlik Envanteri-Öğrenci Formu, Utrecht İşe Bağlılık Ölçeği-Öğrenci Formu ve Hızlı Büyük Beşli Kişilik Testi ile toplanmıştır. Araştırmanın hipotezlerini test etmek için betimsel istatistikler, basit korelasyon ve regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırma bulguları, en güçlü ilişkinin tükenmişlik ve okul bağlılığı boyutları arasında olduğunu göstermiştir. Öte yandan, değerlendirilen kişilik özellikleri arasında sadece sorumluluk ile okula bağlılık arasında pozitif orta düzeyde bir ilişki bulunmuştur. Ayrıca okul bağlılığının yeterlik, tükenmişlik, duyarsızlaşma, sorumluluk ve duygusal denge puanları ile yordanabileceği bulunmuştur. Araştırma okul bağlılığı ile kişilik özellikleri ve tükenmişlik arasındaki ilişkilere dair öğretme ve öğrenme sürecine katkı sağlayacak bulgular tartışılmıştır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.953112en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAcademic Achievementen_US
dc.subjectBurnouten_US
dc.subjectPersonality Traitsen_US
dc.subjectSchool Engagementen_US
dc.subjectAkademik Başarıen_US
dc.subjectKişilik Özelliklerien_US
dc.subjectOkula Bağlılıken_US
dc.subjectTükenmişliken_US
dc.titleInvestigation of university students’ engagement and its relationship to burnout, personality traits and academic achievementen_US
dc.title.alternativeÜniversite öğrencilerinin okul bağlılığı ile tükenmişlik, kişilik özellikleri ve akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0001-8486-230Xen_US
dc.authorid0000-0003-0250-327Xen_US
dc.authorid0000-0003-2155-4822en_US
dc.identifier.volume15en_US
dc.identifier.startpage216en_US
dc.identifier.endpage238en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster