Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKarapınar, Ayşegül
dc.contributor.authorŞaşmazören, Fatma
dc.contributor.authorSarı, Kübranur
dc.contributor.authorDemirer, Tuğba
dc.date.accessioned2023-09-14T10:01:37Z
dc.date.available2023-09-14T10:01:37Z
dc.date.issued22.04.2022en_US
dc.identifier.citationŞaşmazören, F. , Karapınar, A. , Sarı, K. & Demirer, T. (2022). The Effect of Using Scientific Scenarios in Teaching Socioscientific Issues in Science Course on Students' Logical Thinking Skills . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (2) , 420-452 . DOI: 10.30831/akukeg.1001361en_US
dc.identifier.issn1308-1659
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/68991/1001361
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/11014
dc.description.abstractIn recent years, countries have focused specifically on improving thinking skills in their science education programs. One of the science lesson methods that can be used to activate the use of thinking processes is scientific scenarios. Therefore, the study aim is to investigate the effect of the use of scientific scenarios in the science course on students' logical thinking skills. The study was carried out in the 'DNA and genetic code' unit, which especially includes some socioscientific issues. The research was designed according to the quasi-experimental pattern with unequal control group among the pretest-posttest control group designs, and it was conducted with a total of 36 eighth grade students from the experimental and control groups. The data were collected using the logical thinking group test and an individual information form. According to the study findings, it was understood that scenario-based teaching had an important effect on developing students' logical thinking and in passing their developmental period to the next stage. This finding shows that the processing of some socioscientific science topics with scientific scenarios is effective in increasing students' logical thinking skills. In line with these results obtained from the study, conclusions have been made regarding the use of scientific scenarios.en_US
dc.description.abstractSon yıllarda ülkeler fen eğitimi programlarında özellikle düşünme becerilerini geliştirmeye odaklanmışlardır. Düşünme süreçlerinin kullanımını aktif hale getirmede kullanılabilecek fen dersi yöntemlerinden biri de bilimsel senaryolardır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, fen bilimleri dersinde bilimsel senaryoların yer aldığı sosyobilimsel konu temelli öğretimsel deneyimin, öğrencilerin mantıksal düşünme becerilerine etkisini araştırmaktır. Çalışma, özellikle bazı sosyobilimsel konuları içeren “DNA ve Genetik Kod” ünitesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma, ön test-son test kontrol gruplu desenlerden eşit olmayan kontrol gruplu yarı deneysel desene göre tasarlanmış, deney ve kontrol gruplarından toplam 36 sekizinci sınıf öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Veriler mantıksal düşünme grup testi ve bireysel bilgi formu ile toplanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre senaryo temelli öğretimin öğrencilerin mantıksal düşünmelerini geliştirmede ve bulundukları gelişimsel dönemi bir sonraki aşamaya geçirmelerinde önemli etkisi olduğu anlaşılmıştır. Bu bulgu, fen dersindeki bazı sosyobilimsel konuların bilimsel senaryolarla işlenmesinin öğrencilerin mantıksal düşünme becerilerini artırmada etkili olduğunu göstermektediren_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.1001361en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectLogical Thinking Skillsen_US
dc.subjectScienceen_US
dc.subjectScientific Scenarioen_US
dc.subjectSocioscientific İssuesen_US
dc.subjectMantıksal Düşünme Becerilerien_US
dc.subjectBilimen_US
dc.subjectBilimsel Senaryoen_US
dc.subjectSosyobilimsel Konularen_US
dc.titleThe effect of using scientific scenarios in teaching socioscientific ıssues in science course on students' logical thinking skillsen_US
dc.title.alternativeFen bilimleri dersinde sosyobilimsel konuların öğretiminde bilimsel senaryo kullanımının öğrencilerin mantıksal düşünme becerileri üzerine etkisien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0002-8501-289Xen_US
dc.authorid0000-0002-4015-9978en_US
dc.authorid0000-0003-0372-033Xen_US
dc.authorid0000-0002-3460-5185en_US
dc.identifier.volume15en_US
dc.identifier.startpage420en_US
dc.identifier.endpage452en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster