Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorEcevit, Tuğba
dc.contributor.authorKaptan, Fitnat
dc.date.accessioned2023-09-15T10:57:26Z
dc.date.available2023-09-15T10:57:26Z
dc.date.issued31.10.2022en_US
dc.identifier.citationEcevit, T. & Kaptan, D. F. (2022). The Efficiency of Argument-Based Inquiry Practices in Science Teacher Candidate Education . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (4) , 721-757 . DOI: 10.30831/akukeg.1070893en_US
dc.identifier.issn1308-1659
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/72732/1070893
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/11041
dc.description.abstractThe targeted teacher profile for the 21st century includes the ability to become competent in many areas based on knowledge, skills (cognitive skills, internal skills, social skills, research skills, learning-teaching skills), and values that fit the needs of the age. This study aimed to develop, implement, and evaluate argumentation-based inquiry teaching practices for the training of qualified science teachers. In this context, first, practices in argumentation-based inquiry were developed to educate individuals with mental flexibility; the ability to look at events from different perspectives and to think in alternative ways are necessary skills for the 21st century. Second, the planned argumentation-based inquiry practices were applied for 14 weeks in the “Science Literacy” elective course. To evaluate the effect of the implementation, science teacher candidates’ scientific process skills, high-level thinking skills, and consideration of the nature of science were investigated. A “concurrent triangulation design” was used in this mixed methods research. The study group comprised 38 science teacher candidates. Quantitative data were collected using a scientific process skills test, critical thinking disposition instruments, a metacognitive awareness inventory, and a nature of science views test. Qualitative data were collected through a semi-structured interview and documents (reflective learning diaries, reflective evaluation notes). The results show that the quantitative and qualitative findings support each other. It was determined that the practices carried out during the 14 weeks contributed to the science teacher candidates’ development of scientific process skills, critical thinking tendencies, metacognitive awareness, and views about the nature of science.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada, nitelikli fen öğretmenleri yetiştirilmesi için argümantasyona dayalı araştırma-sorgulama uygulamalarının tasarlanması, uygulanması ve etkisinin ortaya konulması hedeflenmiştir. Bu kapsamda, öncelikle mental esnekliğe sahip, eleştirel, yaratıcı ve yenilikçi düşünebilien, yaşanılan çağa uyum sağlayabilen öğrenciler yetiştirilmesi için argümantasyona dayalı araştırma-sorgulama uygulamaları tasarlanmıştır. Daha sonra, tasarlanan argümana dayalı araştırma-sorgulama etkinlikleri Fen Eğitimi bölümü “Fen Okuryazarlığı” dersinde 14 hafta boyunca uygulanmıştır. Bu etkinliklerin öğretmen adayları üzerindeki etkisini ortaya koymak amacıyla, fen öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri, üst düzey düşünme becerileri ve bilimin doğası anlayışlarındaki gelişimleri araştırılmıştır. Araştırmada karma yöntemlerden “eş zamanlı üçgenleme deseni” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 38 fen öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nicel veri toplama araçları; bilimsel süreç becerileri testi, eleştirel düşünme eğilimi ölçeği, üstbiliş farkındalık envanteri, bilim doğası görüşleri testi; nitel veri toplama araçları ise yarı yapılandırılmış görüşme formu ve dokümanlardır. Yapılan uygulamaların öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin, eleştirel düşünme eğilimlerinin, üst biliş farkındalık düzeylerinin, bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin gelişmesine yol açtığı belirlenmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.1070893en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectArgumentationen_US
dc.subjectİnquiry Based Learningen_US
dc.subjectScience Teacher Educationen_US
dc.subjectScience Process Skillsen_US
dc.subjectHigher Order Thinking Skillsen_US
dc.subjectNature of the Scienceen_US
dc.subjectArgümantasyonen_US
dc.subjectAraştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenmeen_US
dc.subjectFen Öğretmen Eğitimi Bilimsel Süreç Becerilerien_US
dc.subjectEleştirel Düşünmeen_US
dc.subjectÜstbilişsel Düşünmeen_US
dc.subjectBilimin Doğası Anlayışlarıen_US
dc.titleThe efficiency of argument-based ınquiry practices in science teacher candidate educationen_US
dc.title.alternativeArgümantasyona dayalı araştırma-sorgulamaya uygulamalarının fen öğretmen adayı eğitimindeki etkililiğien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0002-5119-9828en_US
dc.authorid0000-0002-8498-729Xen_US
dc.identifier.volume15en_US
dc.identifier.startpage721en_US
dc.identifier.endpage757en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster