Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorKala, Nesli
dc.contributor.authorKirman Bilgin, Arzu
dc.date.accessioned2023-09-18T05:52:27Z
dc.date.available2023-09-18T05:52:27Z
dc.date.issued31.10.2022en_US
dc.identifier.citationKirman Bilgin, A. & Kala, N. (2022). Using Case-Based Science Scenarios to Analyze Preservice Teachers’ Analytical Thinking Skills . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (4) , 867-883 . DOI: 10.30831/akukeg.1095368en_US
dc.identifier.issn1308-1659
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/72732/1095368
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/11046
dc.description.abstractAny science teacher must first acquire analytical thinking skills in order to give their students the ability to think analytically. Therefore, the candidacy period is important for teachers to develop this skill and translate it into professional knowledge. Based on this idea, the current research aims to determine the ability of preservice science teachers to use analytical thinking skills. An analytical thinking test is used in the research carried out survey method. This test consists of 20 case-based science scenarios in total from four different learning fields. These scenarios are designed according to the analytical thinking skill dimensions of Marzano’s Taxonomy (analyzing errors, classifying, comparing, specifying, generalizing). Preservice science teachers (N=158) from two public universities have participated in the study. It is determined that the majority of preservice science teachers weakly use their analytical thinking skills. It is revealed that preservice science teachers have difficulties respectively in classification - specification - error analysis - generalization – comparison according to Marzano's taxonomy from most to least while solving scenarios. It can be suggested that the science educators develop the designs to improve the analytical thinking skills of the candidates in the courses they conduct on the basis of the results of the research.en_US
dc.description.abstractBir fen bilgisi öğretmeninin öğrencilerine analitik düşünme becerisini kazandırabilmesi için ilk olarak kendilerinin bu beceriyi kazanmış olmaları gerekmektedir. Bu yüzden öğretmenlerin bu beceriyi kazanmaları ve mesleki bilgiye çevirmeleri için adaylık dönemi önemlidir. Bu fikirden yola çıkarak mevcut araştırma, üçüncü sınıf fen bilgisi öğretmen adaylarının analitik düşünme becerisini kullanabilme durumlarını tespit etmeyi amaçlanmaktadır. Alan taraması yöntemiyle yürütülen araştırmada analitik düşünme testi kullanılmıştır. Bu test, dört farklı öğrenme alanından toplam 20 vaka temelli fen senaryosundan oluşmaktadır. Bu senaryolar Marzano’nun Taksonomisinin analitik düşünme becerisi boyutlarına göre tasarlanmıştır. Araştırmaya iki devlet üniversitesinden fen bilimleri öğretmen adayları (N=158) katılmıştır. Fen bilimleri öğretmen adaylarının çoğunluğunun analitik düşünme becerisini zayıf düzeyde kullandıkları tespit edilmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının senaryoları çözerken Marzano'nun taksonomisine göre en çoktan aza doğru sırasıyla sınıflama – özelleştirme – hata analizi – genelleme - karşılaştırma boyutlarında zorlandıkları ortaya çıkmıştır. Araştırmanın sonucuna dayanarak fen bilgisi eğitimcilerine yürüttükleri derslerde adayların analitik düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik tasarımlar geliştirmeleri önerilmektedir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.1095368en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectThe Case-Based Science Scenariosen_US
dc.subjectThinking Skillsen_US
dc.subjectAnalytical Thinkingen_US
dc.subjectMarzano’s Taxonomyen_US
dc.subjectVaka Temelli Fen Senaryolarıen_US
dc.subjectDüşünme Becerilerien_US
dc.subjectAnalitik Düşünmeen_US
dc.subjectMarzano’nun Taksonomisien_US
dc.titleUsing case-based science scenarios to analyze preservice teachers’ analytical thinking skillsen_US
dc.title.alternativeVaka temelli fen senaryoları kullanılarak öğretmen adaylarının analitik düşünme becerilerinin analiz edilmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.authorid0000-0002-4608-708Xen_US
dc.authorid0000-0002-5588-7353en_US
dc.identifier.volume15en_US
dc.identifier.startpage867en_US
dc.identifier.endpage883en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster