How real is augmented reality in preschool? Examination of young children's ar experiences
Künye
Bülbül, H. & Özdinç, F. (2022). How Real is Augmented Reality in Preschool? Examination of Young Children's AR Experiences . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (4) , 884-906 . DOI: 10.30831/akukeg.1098113Özet
The research aims to examine augmented reality (AR) technology during the preschool years. For this purpose, we created activities with AR cards and compared them to activities with other materials. We designed the study as a case study, a qualitative research model. We used the convenience sampling method to select the study group, and we used the criterion sampling method from the selection methods. The study group consists of 18 children, nine boys and nine girls attending kindergarten. Children are between 54-and 77 months. We gathered data through semi-structured interviews, observation, and audio and video recordings. We used the content analysis method to analyze the data, creating codes and themes. Findings show that using AR technology in the preschool period attracts children's attention, gives them a sense of reality, embodies the content, supports peer relationships positively, and allows children to participate in activities willingly and focus on the activity. Furthermore, we have seen that AR technology can be a distraction. When comparing AR technology to other materials, we discovered that children prefer materials that directly connect to real life. They prefer materials that contain AR to materials that do not. We presented recommendations for the use of AR in the preschool period and for future research. Bu çalışmanın amacı, artırılmış gerçeklik teknolojisinin okul öncesi dönemde kullanımını incelemektir. Bu
amaçla artırılmış gerçeklik kartları kullanılarak etkinlikler geliştirdik ve bu etkinlikleri diğer materyal kullandığımız
etkinliklerle kıyasladık. Çalışmayı, nitel bir araştırma modeli olan durum çalışması şeklinde desenledik. Çalışma
grubunu uygun örnekleme yöntemiyle seçtik, seçim yöntemlerinden ise ölçüt örnekleme yöntemini kullandık.
Çalışma grubunu anaokuluna devam eden onu erkek sekizi kız olmak üzere toplam18 çocuk oluşturmaktadır.
Çocuklar 54-77 ay aralığındadır. Uygulama süreci dört hafta sürmüştür. Verileri, yarı yapılandırılmış görüşme,
gözlem, ses ve video kayıtları yardımıyla topladık. Verileri, kod ve temalar oluşturularak içerik analizi yöntemi ile
analiz ettik. Çalışmanın sonuçları, artırılmış gerçeklik teknolojisinin okul öncesi dönemde kullanılmasının çocukların
ilgisini çektiği, çocuklara gerçeklik hissi yaşattığı, içeriği somutlaştırdığı, akran ilişkilerini olumlu yönde
desteklediği, çocukların etkinliklere istekli katılmalarını ve etkinliğe odaklanmalarını sağladığını göstermektedir.
Bunun yanında artırılmış gerçeklik teknolojisinin, bazen dikkat dağıtan bir araç olabildiğini gördük. Ayrıca, artırılmış
gerçeklik teknolojisini diğer materyallerle kıyaslandığımızda, çocukların doğrudan gerçek yaşamla bağlantısı bulunan
materyalleri tercih ettiğini, gerçek yaşamla doğrudan bağlantısı bulunmayan materyallerde ise artırılmış gerçeklik
teknolojisi içeren materyalleri tercih ettiğini gördük. Çalışmanın sonunda artırılmış gerçeklik teknolojisinin okul
öncesi dönemde kullanımına ve gelecek çalışmalara yönelik öneriler sunduk.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
15Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akukeg/issue/72732/1098113https://hdl.handle.net/11630/11047
Koleksiyonlar
- Cilt 15 : Sayı 4 [10]