Analysis of the relationship between teachers' perceptions of organizational ıdentification and meaningful work
Citation
Yılmaz, S. & Kaya, A. (2022). Analysis of the Relationship between Teachers' Perceptions of Organizational Identification and Meaningful Work . Journal of Theoretical Educational Science , 15 (4) , 958-974 . DOI: 10.30831/akukeg.1144116Abstract
Teachers that identify with their organizations and find meaning at work can contribute to their
students and schools from various aspects. However, there is limited evidence on teacher perceptions of
organizational identification and meaningful work in the literature. The present research aims to determine the
relationship between teachers’ organizational identification and meaningful work perceptions. This quantitative
research is in correlational design. The sample of the research consists of 330 teachers working in Kahramanmaraş.
The scales of meaningful work for educational organizations and organizational identification were used as data
collection tools. In the analysis of the data, Pearson correlation coefficient was calculated, and regression analyses
were performed. Research findings show that there is a positive, moderately significant relationship between
organizational identification and meaningful work. Organizational identification is a significant predictor of
meaningful work. Organizational identification has positive and moderately significant relationships with the subdimensions of meaningful work (meaning at work, transcendence at work, work relationships, meaning leadership at
work, humility at work), and it is a significant predictor of these dimensions. Nevertheless, it shows no significant
relationship with the dimension of search for meaning at work. Implications for identifying with organizations and
meaningful work are discussed. Örgütleriyle özdeşleşen ve işte anlam bulan öğretmenler, öğrencilerine ve okullarına çeşitli yönlerden katkı
sağlayabilir. Ancak, literatürde öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme ve anlamlı iş algılarına ilişkin sınırlı kanıt
bulunmaktadır. Bu araştırma, öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme ile anlamlı iş algıları arasındaki ilişkiyi belirlemeyi
amaçlamaktadır. Bu nicel araştırma ilişkisel desendedir. Araştırmanın örneklemini Kahramanmaraş'ta görev yapan
330 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak eğitim örgütleri için anlamlı iş ve örgütsel özdeşleşme
ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmış ve regresyon analizleri
yapılmıştır. Araştırma bulguları, örgütsel özdeşleşme ile anlamlı iş arasında pozitif, orta düzeyde anlamlı bir ilişki
olduğunu göstermektedir. Örgütsel özdeşleşme, anlamlı işin anlamlı bir yordayıcısıdır. Örgütsel özdeşleşme, anlamlı
işin alt boyutları (işte anlam, işte aşkınlık, iş ilişkileri, işte liderlik, işte tevazu) ile pozitif ve orta düzeyde anlamlı
ilişkilere sahip olmanın yanı sıra bu boyutların anlamlı bir yordayıcısıdır. Buna karşın işte anlam arayışı boyutu ile
anlamlı bir ilişki göstermemektedir. Örgütsel özdeşleşme ve anlamlı işe yönelik çıkarımlar tartışılmıştır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
15Issue
4Collections
- Cilt 15 : Sayı 4 [10]