Hidronik ısıtma sistemli asfalt üstyapılarda gömülü boruların farklı tabakalarda yer aldığı durumlarda aşınma tabakasında meydana gelen gerilmelerin incelenmesi
Künye
Akbulut, H. & Atılgan Gevrek, L. (2022). Hidronik Isıtma Sistemli Asfalt Üstyapılarda Gömülü Boruların Farklı Tabakalarda Yer Aldığı Durumlarda Aşınma Tabakasında Meydana Gelen Gerilmelerin İncelenmesi . Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Ve Mühendislik Bilimleri Dergisi , 22 (2) , 324-331 . DOI: 10.35414/akufemubid.1004772Özet
Asfalt betonu yollarda yüzeyde kar birikmesi ve buz oluşumunun önlenmesi için üstyapı içerisinde
gömülü bir hidronik ısıtma sisteminin kullanılması geleneksel kar ve buz mücadelesi uygulamalarına
alternatif olarak önerilmektedir. Hidronik ısıtma sistemleri, kaplama tabakasında biriken kar ve buzu
eritmek için kaplama tabakası altına yerleştirilen bir boru şebekesinden ısıtılmış bir sıvıyı sirküle eder ve
bu sayede yol yüzeyinin buzlanması önlenebilmektedir. Güvenilir ve ekonomik olarak uygulanabilir bir
hidronik kar eritme sistemi için çeşitli parametrelerin değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada
hidronik ısıtma sistemlerinin kullanıldığı esnek üstyapılarda trafik yükü sonucu meydana gelen
gerilmeler ile hidronik ısıtma sistemi kullanılmayan esnek üstyapılarda trafik yükü sonucu meydana
gelen gerilmelerin sonlu elemanlar yazılımı kullanılarak karşılaştırılması yapılmıştır. Beş farklı hava
sıcaklığında ve üç farklı giriş suyu sıcaklığı kullanılarak değerlendirmeler yapılmıştır. Yapılan çalışmada
gömülü boruların aşınma tabakası, binder tabakası, bitümlü temel tabakası ve alttemel tabakasında yer
aldığı durumlarda, aşınma tabakasında meydana gelen gerilmeler incelenmiştir. Ek olarak sistem içinde
kullanılan pe-x borularda trafik yükü sonucu meydana gelen gerilmeler de değerlendirilmiştir In order to prevent snow accumulation and ice formation on asphalt concrete roads, the use of a
hydronic heating system embedded in the pavement is recommended as an alternative to traditional
snow and ice fighting applications. Hydronic heating systems circulate a heated liquid through a pipe
network placed under the pavement layer to melt the snow and ice accumulated in the pavement layer,
thus preventing the road surface from icing. Various parameters need to be evaluated for a reliable and
economically viable hydronic snowmelt system. In this study, the stresses that occur as a result of traffic
load in flexible pavements where hydronic heating systems are used and the stresses that occur as a
result of traffic load in flexible pavements without hydronic heating system are compared using finite
element software. Evaluations were made using five different air temperatures and three different inlet
water temperatures. In the study, the stresses occurring in the surface course were investigated when
buried pipes are located in the surface course, binder course, asphalt base course and gravel base
layer. In addition, the stresses that occur as a result of traffic load in pe-x pipes used in the system were
also evaluated.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen ve Mühendislik Bilimleri DergisiCilt
22Sayı
2Bağlantı
https://doi.org/10.35414/akufemubid.1004772https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2009920
https://hdl.handle.net/11630/11165
Koleksiyonlar
- Cilt 22 : Sayı 2 [20]