Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin, çevresel duyarlılıklarının ve rekreasyon alan tercihlerinin incelenmesi
Özet
Bu çalışmada, Afyon Kocatepe Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesinde öğrenim gören, Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Antrenörlük Eğitimi ve Rekreasyon Bölümü öğrencilerinin çevresel duyarlılıklarının ve rekreasyon alan tercihlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda, 2022/2023 yıllarında Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği, Antrenörlük Eğitimi ve Rekreasyon Bölümünde örgün eğitime devam eden ve gönüllülük neticesinde çalışmaya katılmayı tercih eden 72 (33,5) kadın, 143 (66,5) erkek birey olmak üzere toplam 215 üniversite öğrencisine “Rekreasyon Alan Tercihi Ölçeği” ve “Çevresel Duyarlılık Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmada hem genel tarama hem de ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Gümüş ve Özgül (2017) tarafından geliştirilen “Rekreasyon Alan Tercihleri Ölçeği”, Yılmaz, Çelik ve Yağızer (2009) tarafından geliştirilen “Çevresel Duyarlılık Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde; gruplar arasında anlamlı farkın belirlenmesi için bağımsız örneklem t-testi, birden fazla değişkene sahip gruplar içinse tek yönlü varyans analizi (tek yönlü Anova) ve Pearson Korelasyon Çarpımı testinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, Spor Bilimleri Fakültesi öğrencilerinin çevresel duyarlılıklarının ve rekreasyon alan tercihlerinin yüksek olduğu sonucu elde edilmiştir. Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin rekreasyon alan tercihleri arttıkça çevresel duyarlılıklarının da arttığı sonucuna ulaşılmıştır. Çevresel Duyarlılık Ölçeği ve Rekreasyon Alan Tercih Etkenleri Ölçeği ile cinsiyet, bölüm, spor sıklık arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çevresel Duyarlılık Ölçeği, çevresel duyarlılık alt boyutu ve cinsiyet arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Rekreasyon Alan tercih Etkenleri Ölçeği sportif çeşitlilik, konum ve cinsiyet değişkeni, personel alt boyutu ve bölüm değişkeni, arasında anlamlı farklılık bulunmuştur. This study examined the environmental sensitivities and recreation area preferences of the Department of Physical Education and Sports Teaching, Coaching Education, and Recreation studying at the Faculty of Sports Sciences of Afyon Kocatepe University. For this purpose, in 2022/2023, a total of 215 university students, 72 (33.5) female and 143 (66.5) male, who continue their formal education in the Department of Physical Education and Sports Teaching, Coaching Education and Recreation and prefer to participate in the study as a result of volunteering, were administered the "Recreation Area Preference Scale" and the "Environmental Sensitivity Scale." In the study, both general survey and relational survey models were used. In the study, the "Recreation Area Preferences Scale" developed by Gümüş and Özgül (2017) and the "Environmental Sensitivity Scale" developed by Yılmaz, Çelik and Yağzer (2009) were used as data collection tools. In the data analysis, an Independent sample t-test was used to determine the significant difference between the groups, and a one-way analysis of variance (one-way ANOVA) and Pearson Correlation Product test were used for groups with more than one variable. As a result of the research, it was concluded that the environmental sensitivity and recreation area preferences of the students of the Faculty of Sports Sciences were high. It has been concluded that as the recreation area preferences of sports sciences faculty students increase, their environmental sensitivity also increases. Significant differences were found between the Environmental Sensitivity Scale and the Recreation Area Preference Factors Scale and gender, department, and sports frequency. A significant relationship was found between the Environmental Sensitivity Scale, environmental sensitivity sub-dimension, and gender. A significant difference was found between the Recreation Area Preference Factors Scale and sportive diversity, location and gender variable, personnel sub-dimension, and department variable.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/11460Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [635]