Niğde ilinde kamu sektöründe görev yapan öğretmenlerin performans değerlendirme ölçütlerine ilişkin algıları
Künye
Biçer, B., & Tahtalıoğlu, H. (2023). Niğde ilinde kamu sektöründe görev yapan öğretmenlerin performans değerlendirme ölçütlerine ilişkin algıları. Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 141-158. https://doi.org/10.33707/akuiibfd.1278770Özet
Eğitim ve öğretim devlet gözetiminde sunulması gereken önemli kamu hizmetlerindendir. Bu
hizmetin etkinliğini ve verimliliğini belirleyen beşerî unsurlardan biri öğretmenlerdir. Türkiye’de
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) bünyesinde, öğretmenlerin performansını ölçebilmek için çeşitli
kriterler geliştirilmiş ve zaman zaman pilot çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışma, bireysel performans
değerlendirme kriterlerinin etkinliğine ilişkin öğretmen algılarını ölçmeyi amaçlamaktadır.
Çalışmada MEB Teftiş Kurulu tarafından hazırlanan “Öğretmen Performans Değerlendirme
Form”larından derlenerek oluşturulan anketler kullanılmıştır. Niğde’deki devlet okullarında görev
yapan öğretmenlerden toplanan 361 anket formundan elde edilen veriler, betimsel istatistikler ve
non-parametrik testlerle analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda performans
değerlendirmesi, öğretmenler tarafından gerekli görülmüş ve çoklu değerlendirme sürecinde öz
değerlendirmenin ve kurum içi değerlendirmenin (zümre öğretmenleri hariç) daha etkin olduğu
kanaati ortaya çıkmıştır. Ayrıca performans değerlendirme kriterlerinin etkin performans ölçümü
için yeterli olduğu algısı hâkimdir. Hipotez testleri sonucunda yaşa ve kurumda üstlenilen görevlere
göre algı düzeylerine ilişkin farklılıklar dikkat çekmektedir. Education and training are among the important public services that should be provided under the
supervision of the state. Teachers are a human factor determining this service's effectiveness and
efficiency. Various criteria have been developed, and plot studies have been carried out to measure
the performance of teachers working in the Ministry of National Education. This study aims to
measure teacher perceptions regarding the effectiveness of individual performance evaluation
criteria. In order to measure perceptions in the study, questionnaires compiled from the "Teacher
Performance Evaluation Form" prepared by the Ministry Inspection Board were used. The data
obtained from 361 questionnaires collected from teachers working in public schools in Niğde were
analyzed with descriptive statistics and non-parametric tests. As a result, the teachers deemed
performance evaluation necessary, and it was concluded that self-evaluation and in-house evaluation
(except for group teachers) are more effective in the multiple evaluation process. In addition, there
is a perception that performance evaluation criteria are sufficient for effective performance
measurement. As a result of hypothesis tests, differences in perception levels according to age and
duties are undertaken.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi DergisiCilt
25Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akuiibfd/issue/73858/1278770https://hdl.handle.net/11630/11504
Koleksiyonlar
- Cilt 25 : Sayı 1 [10]