Türkçe eğitimi alanındaki yazma eğitimiyle ilgili lisansüstü tezler üzerine bir inceleme
Citation
Demirel, A. (2023). Türkçe Eğitimi Alanındaki Yazma Eğitimiyle İlgili Lisansüstü Tezler Üzerine Bir İnceleme. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(3), 849-863. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1074129Abstract
Bu çalışmanın amacı yazma eğitimi ile ilgili 2015-2021 yılları arasında Türkiye’de yapılan lisansüstü
tezlerin incelenerek bu tezlerin; kullanılan veri toplama araçlarına, ele alınan değişkenlerine, hedef
kitlelerine, çalışma gruplarına/katılımcılarına, araştırma yaklaşımlarına göre dağılımını ortaya koymaktır.
Bu amaç doğrultusunda söz konusu yıllar arasında Türkiye’de Türkçe eğitimi alanında yazma eğitimi ile
ilgili yapılan 98 lisansüstü tez betimsel tarama modeline uygun olarak incelenmiştir. Araştırma
bulgularına göre söz konusu yıllar arasında yazma eğitimi ile ilgili yapılan tezlerin büyük bölümünün
yüksek lisans tezlerinden oluştuğu ve ana dili olarak Türkçe öğrenenleri hedef aldığı tespit edilmiştir.
Bununla birlikte söz konusu tezlerden en çok kullanılan veri toplama araçlarının formlar ve ölçekler
olduğu saptanmıştır. Bu formların içerisinde ise en çok kullanılanların görüşme ve kişisel bilgiler formları
olduğu görülmüştür. Araştırma bulguları söz konusu tezlerde çalışma grubu/katılımcılar olarak en çok
ortaokul öğrencilerinin yer aldığını, ortaokul öğrencilerin ardından ise sırasıyla ilkokul ve üniversite
öğrencilerinin yer aldığını göstermiştir. Ayrıca araştırmada söz konusu tezlerde en çok benimsenen
araştırma yaklaşımının nicel araştırma yaklaşımı olduğu ve bu tezlerde en çok yer alan bağımlı
değişkenlerin sırasıyla yazma becerisi, yazma başarısı, yazma öz yeterliği, yazma tutumu, yazma kaygısı,
yaratıcı yazma becerisi, yazma motivasyonu olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmada, elde edilen bu
bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılarak çeşitli önerilerde bulunulmuştur. The aim of this study is to examine the postgraduate theses related to writing education made in Türkiye
between the years 2015-2021. The aim is to reveal the distribution according to the data collection tools
used, the variables discussed, target groups, study groups/participants, and research approaches. For this
purpose, 98 postgraduate theses related to writing education in the field of Turkish education were
examined with descriptive survey model. According to the research findings, it was determined that most
of the theses consisted of master's theses and targeted those who learned Turkish as their mother tongue.
It was determined that the most used data collection tools among these theses were forms and scales.
Among these forms, it was seen that the most used forms were the interview and personal information
forms. Research findings showed that secondary school students were the most common participants in
the said theses, followed by primary school and university students, respectively. It has been seen the
most adopted research approach in these theses is the quantitative research approach. It was concluded
that the most common dependent variables in these theses were writing skill, writing success, writing selfefficacy, writing attitude, writing anxiety, creative writing skill, writing motivation. These findings
obtained in the research were discussed in the light of the literature and various suggestions were made.
Source
Sosyal Bilimler DergisiVolume
25Issue
3URI
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/79991/1074129https://hdl.handle.net/11630/11536
Collections
- Cilt 25 : Sayı 3 [25]