Türkiye ile Rusya arasındaki dış ticaretin farklı endeks türlerine göre analizi
Künye
Erkekoğlu, H., & Koçer, E. (2024). Türkiye ile Rusya Arasındaki Dış Ticaretin Farklı Endeks Türlerine Göre Analizi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26(1), 99-112. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1088336Özet
Türkiye ile Rusya arasındaki dış ticaret son 15 yılda giderek artış göstermiştir. Türkiye’nin 2005 yılından bu yana Rusya’ya olan ihracatı bazı yıllarda 3 katından fazla artış göstererek günümüzde 4 milyar doları geçmiştir. Bunun yanı sıra Türkiye’nin Rusya’dan olan ithalatı 2005 yılında 12,9 milyar iken 2020 yılında 17,8 milyara yükselerek 15 yıllık zaman aralığında %37,98’lik bir artış yaşanmıştır. Buradan hareketle, Türkiye ile Rusya arasındaki dış ticaretin yapısı ürün gruplarına göre analiz edilerek karşılaştırmalı üstünlük, dış ticarette sektörel yoğunlaşma ve endüstri içi ticarete göre analiz edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla çalışmada yöntem olarak Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Endeksi (AKÜ), Gini Hirschman Endeksi ve Grubel Lloyd Endeksi kullanılmıştır. Bu bağlamda, Türkiye ve Rusya’nın 2005-2020 yıllarını kapsayan dış ticaret verileri ITC (Uluslararası Ticaret Merkezi) veri tabanından sağlanarak Avrupa istatistik Ofisinin (EUROSTAT) 2021 yılında Armonize Mal Tanımı ve Kodlama Sistemine göre oluşturduğu 21 kısımdan oluşan Birleştirilmiş Mal Sınıflamasına göre veriler alınmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre Türkiye’nin Rusya’ya yaptığı ihracatında sektörel çeşitliliğin ithalatındaki çeşitliliğe göre daha fazla olduğu görülmüştür. Bununla birlikte, Türkiye’nin 21 mal grubunun 16’sında karşılaştırmalı üstünlüğünün olduğu ve 4 mal grubunda karşılaştırmalı üstünlüğünün bulunmadığı ve 1 mal grubunda da sonuçların nötr olduğu görülmüştür. Grubel-Lloyd endeksine göre de Türkiye-Rusya arasındaki endüstri içi ticaret yedi ürün grubunda 0,50’nin üstünde iken, 14 ürün grubunda ise 0,50’nin altında kalmış olup endüstri içi ticaretin düşük seviye olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bilateral trade between Türkiye and Russia has increased in the last 15 years. Türkiye's exports to Russia
since 2005 have increased more than 3 times in some periods and have now exceeded to 4 billion dollars.
In addition, While Türkiye's imports from Russia were 12.9 billion in 2005, it increased to 17.8 billion in
2020, with an increase of 37.98% in the 15-year period. From this point of view, it is aimed to analyze the
structure of foreign trade between Türkiye and Russia according to product groups and to analyze it
according to comparative advantage, sectoral concentration in foreign trade and intra-industry trade. For
this purpose, the Revealed Comparative Advantage Index (RCA), Gini Hirschman Index and Grubel
Lloyd Index were used as methods in the study. In this context, the foreign trade data of Türkiye and
Russia covering the years 2005-2020 were obtained from the database of the ITC (International Trade
Center) and data were obtained according to the Unified Classification of Goods, which consists of 21
parts, created by the European Statistical Office (EUROSTAT) in 2021 according to the Harmonized
Commodity Description and Coding System. According to the findings obtained from the study, it has
been observed that the sectoral diversity in Türkiye's exports to Russia is higher than the diversity in its
imports. However, it has been observed that Türkiye has a comparative advantage in 16 of 21 ware groups and does not have a comparative advantage in 4 product groups, and the results are neutral in 1
ware group. According to the Grubel-Lloyd index, while intra-industry trade between Türkiye and Russia
was above 0.50 in seven product groups, it remained below 0.50 in 14 product groups, and it was
concluded that intra-industry trade was at a low level.
Kaynak
Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler DergisiCilt
26Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/akusosbil/issue/83689/1088336https://hdl.handle.net/11630/11635
Koleksiyonlar
- Cilt: 26 Sayı: 1 [25]