Hasan Latif Sarıyüce’nin çocuk şiirlerinin Çocuk edebiyatı ve Türkçe öğretimi Bakımından incelenmesi
Özet
Çocuk edebiyatı, çocuk eğitiminde önemli pay sahibidir. Çocuk şiirleri, çocuk edebiyatı ürünleri içinde, çocukların kişisel ve akademik gelişimi için oldukça önemlidir. Yazar Hasan Latif Sarıyüce, çocuklar için edebî eserler vermiştir. Bu eserlerin arasında çocuklara yönelik yazdığı şiirler de vardır. Bu araştırmada Hasan Latif Sarıyüce'nin çocuk şiirleri çocuk edebiyatı ve Türkçe öğretimi bakımından incelenmiştir. İnceleme dört ana bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde çocuk ve çocukluk, çocuk edebiyatının tarihî seyri, çocuk edebiyatında ve 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda şiirin yeri; ikinci bölümde yazarın hayatı ve eserleri, üçüncü bölümde şiirlerin belirlenen inceleme kriterlerine göre incelenmesi, dördüncü bölümde ise bulgu ve yorumlar yer almıştır. Araştırmanın örneklemini oluşturan 36 şiir dize yapısı, ahenk unsurları, ölçü, başlık, tema, konu, dil ve anlatım, değerler, söz sanatları bakımından incelenmiştir. İnceleme sonucunda 19 şiirde hece ölçüsü kullanıldığı, 17 şiirin serbest şiir anlayışıyla yazıldığı tespit edilmiştir. 33 şiirin başlığının içeriği yansıttığı, 36 şiirin temasının 2019 Türkçe Dersi Öğretim Programı’yla uyumlu olduğu, 36 şiirin konusunun çocuk yaşantısı ile çocukların ilgi ve ihtiyaçlarına uygun olduğu, 35 şiirin dil ve anlatım bakımından çocukların anlayabileceği nitelikte olduğu, 17 şiirde değer, 25 şiirde söz sanatı bulunduğu tespit edilmiştir. Çalışma sonunda uygun bulunan şiirler, sınıf bazında önerilmiştir Children's literature has an important role in children's education. Children's poems are very important for the personal and academic development of children among children's literature products. Author Hasan Latif Sariyüce has also produced literary works for children. Among these works, there are also poems written for children. İn this research, children's poems of Hasan Latif Sariyüce were examined in terms of children's literature and Turkish teaching. The review consists of four main parts. İn the first part, children and childhood, the historical course of children's literature, the place of poetry in children's literature and 2019 Turkish Curriculum; in the second part, the author's life and works, in the third part, the examination of the poems according to the determined examination criteria, and in the fourth part, findings and comments. 36 poems constituting the sample of the research were examined in terms of verse structure, elements of harmony, meter, title, theme, subject, language and expression, values and rhetoric. As a result of the examination, it was determined that syllabic meter was used in 19 poems, and 17 poems were written with a free verse sense. İt has been determined that the titles of 33 poems reflect the content, the themes of 36 poems are compatible with the 2019 Curriculum of Turkish Language Lesson, the topics of 36 poems are suitable for children's lives, interests and needs, 35 poems are of a quality that children can understand in terms of language and expression, there are values in 17 poems and rhetoric in 25 poems. Poems that were found appropriate at the end of the study were suggested on a class basis.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/11751Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1683]