2000 sonrası Türk komedi sinemasındaki absürt filmler: Cem Yılmaz sineması örneği
Özet
Türk sinemasında komedi filmlerinin önemli bir yeri bulunmaktadır. Meddah, Ortaoyunu, Hacivat ve Karagöz, Nasreddin Hoca gibi geleneksel mizahtan ilham alınarak günümüz komedi filmleri değişim ve gelişimini devam ettirmektedir. Komedi türü Türkiye’de her dönemde ön planda olsa da 2000’li yıllarda önemli derecede yükselişe geçmiştir. Toplumsal koşulların değişmesiyle komedi sinemasında önemli adımlar atılmış, tür karakter gibi bir çok bağlamda yeni ve farklı yapımlar ortaya çıkmıştır. 2000 yılı sonrasında Türk sinemasındaki komedi filmleri en çok izlenen filmler arasında üst sıralarda yer almaya başlamıştır. Geleneksel komedi filmlerinin dışında son dönemlerde absürt komedi filmlerinin de hem yapımcı ve yönetmenler tarafından hem de izleyici tarafından bakıldığında üretim ve tüketim hızı her geçen gün daha da artmaktadır. Absürt komedi, mantığın dışında kalan konuları ele alan konuyu abartılı biçimde sergileyen bir tür olarak bilinmektedir. Bu çalışmada; Absürt komedi türünde Cem Yılmaz filmleri, ulusal değerleri ve kültür öğelerini Dünya sinemasından da alıntılar yaparak, filmlerindeki komedi unsurlarını sinemasal anlatı ile bütünleştirmektedir. önermesi sınanmaktadır. Araştırmada içerik analizi içinde yer alan nitel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz yöntemi kullanılmaktadır. Çalışmanın evrenini Türk sinema tarihinde çekilmiş olan absürt komedi filmleri oluşturmaktadır. Ancak bütün evren üzerinde araştırma yapmak tezin sınırlarını aşacağından, 2000 sonrası Türk sineması absürt komedi filmleri içinde yer alan Cem Yılmaz’ın senaristliğini ve yapımcılığını yaptığı G.O.R.A., A.R.O.G, Yahşi Batı ve Arif V 216 filmleri örneklemiyle sınırlandırılmıştır. Yapılan akademik çalışmalara bakıldığında Cem Yılmaz sinemasının Türk sineması absürt komedi türünde yeterli derecede araştırma yapılmadığı görülmüştür. Bu nedenle çalışmada Türk sinemasında absürt komedi türünün gelişimi ve değişimi Cem Yılmaz filmleri özelinde incelenmiştir. 2000 yılı sonrası Cem Yılmaz sinemasının Türk sineması absürt komedi türü içinde biçim ve içerik olarak nasıl ayrıştığının incelenmesi ile literatüre katkı sağlanacağı düşünülmektedir. Comedy movies have an important place in Turkish cinema. Today's comedy films, inspired by traditional humor such as Meddah, Ortaoyunu, Hacivat and Karagöz, and Nasreddin Hodja, continue to change and develop. Although the comedy genre has always been at the forefront in our country, it has increased significantly in the 2000s. With the change of social conditions, important steps have been taken in comedy cinema, and new and different productions have emerged in many contexts such as genre and character. After 2000, comedy movies in Turkish cinema started to take place among the most watched movies. İn addition to traditional comedy films, the production and consumption rate of absurd comedy films has been increasing day by day, both by producers and directors and by the audience. Absurd comedy is known as a genre that exaggerates the subject that deals with subjects that are beyond logic. İn this study; Cem Yilmaz films in the absurd comedy genre integrate the comedy elements in his films with the cinematic narrative by quoting national values and cultural elements from world cinema. Proposition is tested. İn the research, descriptive analysis method, one of the qualitative research methods included in content analysis, is used. The universe of the study consists of all comedy films shot in the history of Turkish Cinema. However, since doing research on the whole universe would exceed the limits of the thesis, it was limited to the sample of G.O.R.A., A.R.O.G, Yahşi Bati and Arif V 216 films written and produced by Cem Yilmaz, which are among the absurd comedy films of post-2000 Turkish Cinema. When the academic studies are examined, it has been seen that Cem Yilmaz cinema has not been sufficiently researched in the absurd comedy genre of Turkish cinema. For this reason, in this study, the development and change of the absurd comedy genre in Turkish cinema has been examined specifically for Cem Yilmaz films. İt is thought to contribute to the literature by examining how Cem Yilmaz's cinema differs in form and content within the absurd comedy genre of Turkish cinema after 2000.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/11756Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1683]