6. Sınıf Türkçe ders kitabında yer alan metinlerin Türkçe öğretim programında bulunan niteliklere göre incelenmesi
Özet
Bu çalışma ile Türkçe ders kitabındaki metinlerin Türkçe Öğretim Programı’ndaki ders kitabına alınacak metinlerin niteliklerine göre incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma kapsamında doküman analizi deseni ile gerçekleştirilen araştırmada veri kaynağı olarak 2020-2021 eğitim-öğretim yılında EKOYAY yayınlarına ait 6. sınıf seviyesinde okutulan Türkçe ders kitabı incelenmiştir. İncelenen Türkçe ders kitabında yer alan 8 tema, bu 8 temanın altında yer alan toplam 40 metin incelemeye tabii tutulmuştur. İnceleme yapılırken Türkçe Öğretim Programı’nda ders kitabına alınacak metinlerde bulunması gereken nitelikler esas alınmıştır. Türkçe Öğretim Programı’ndaki niteliklere göre bir değerlendirme formu oluşturulmuştur. Metinler bu değerlendirme formuna göre incelenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda bazı metinlerde eğitsel açıdan uygun olmayan ifadelerin yer aldığı belirlenmiştir. Ders kitabı içerisindeki metinlerin alanda kabul görmüş yazarlardan alındığı görülmüştür. Türk cumhuriyetlerinden ders kitabı içerisinde 1 yazara yer verildiği fakat Balkan Türklerine ait yazarlara yer verilmediği saptanmıştır. Gazete haberi, reklam, dilekçe, tutanak ve sosyal medya uygulamalarında yer alan türler ders kitabı içerisinde metin olarak kullanılmamıştır. Metin içinde anı, fıkra, anekdot vb. yer alan fakat anlamsal olarak bağımsız kullanılabilen bölümlere de metinlerde yer verilmemiştir. İncelemeler sonucunda metinlerin başında metin yazarının biyografisine yer verilmediği belirlenmiştir. Belirlenen diğer alt problemlerde ise Türkçe ders kitabına alınan metinlerin programda belirtilen özelliklere uygun olarak seçildikleri belirlenmiştir. With this study, it is aimed to examine the texts in the Turkish textbook according to the qualifications of the texts to be included in the textbook in the Turkish Curriculum. Within the scope of qualitative research, the Turkish textbook taught at the 6th grade level of EKOYAY Publications in the 2020-2021 academic year was examined as a data source in the research carried out with the document analysis design. 8 themes in the Turkish textbook examined, a total of 40 texts under these 8 themes were subjected to examination. While conducting the examination, the qualifications that should be included in the texts to be included in the textbook in the Turkish Curriculum were taken as basis. An evaluation form has been created according to the qualifications in the Turkish Curriculum. The texts were examined according to this evaluation form. Content analysis was used in the analysis of the obtained data. As a result of the study, it was determined that some texts contained expressions that were not suitable in terms of education. İt was seen that the texts in the textbook were taken from the authors accepted in the field. İt was determined that 1 author from the Turkic republics was included in the textbook, but the authors of the Balkan Turks were not included. Newspaper reports, advertisements, petitions, minutes and types of social media applications were not used as texts in the textbook. Chapters that contain memoirs, anecdotes, anecdotes, etc. in the text, but which can be used semantically independently, are also not included in the texts. As a result of the investigations, it was determined that the biography of the copywriter was not included at the beginning of the texts. İn the other sub-problems determined, it was determined that the texts included in the Turkish textbook were selected in accordance with the specifications specified in the program.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/11765Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1691]