Türk Dili ve Edebiyatı dersinde anlamlandırma stratejileri kullanmanın tutum ve akademik başarıya etkisinin incelenmesi
Özet
Bu tez araştırmasında anlamlandırma stratejilerinin, 10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersinde, öğrencilerin tutum ve akademik başarısına etkisi incelenmiştir. Araştırma Afyonkarahisar il merkezindeki bir lisede, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında, toplam 50 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrenciler 25 kişi kontrol grubu, 25 kişi deney grubu olmak üzere iki gruba ayrılmıştır. Araştırmada karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutunda Veyis (2015) tarafından geliştirilen “Türk Edebiyatına Yönelik Tutum Ölçeği” ve araştırmacının kendisi tarafından geliştirilen akademik başarı testi uygulanmıştır. Araştırmanın nitel boyutu ise eylem araştırması şeklinde planlanmıştır. Uygulama öncesinde dört haftalık bir süreyi kapsayacak şekilde 10. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı dersi, şiir ünitesine yönelik planlar ve öğrencilerle yapılan görüşme formu soruları hazırlanmıştır. Uygulama esnasında öğretmen günlükleri, saha notları ve öğrenci günlükleri tutulmuştur. Uygulama sonrasında ise deney grubu öğrencilerine yarı yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Araştırmanın nicel boyutundan elde edilen veriler nicel veri analiz yöntemleri ile analiz edilmiştir.. Nitel boyutundan elde edilen veriler ise betimsel analiz ve içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir.. Araştırma sonucunda deney grubu öğrencilerinin Türk Dili ve Edebiyatı dersine yönelik tutumlarının uygulama öncesine ve kontrol grubu öğrencilerine göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca deney grubu öğrencileri akademik olarak uygulama öncesine ve kontrol grubu öğrencilerine göre daha başarılı oldukları görülmüştür. Öğrenciler anlamlandırma stratejilerinin öğrenme hızını artırdığını, yeni öğrenmeleri kolaylaştırdığını, öğrendiklerini kalıcı hale getirmede yardımcı olduğunu düşünmektedir. Ayrıca strateji kapsamında uygulanan teknikler öğrencilerin ilgi, motivasyon, tutum ve başarılarına olumlu etkiler yapmıştır. İn this thesis research, the effects of sense-making strategies on students' academic attitudes and achievement in the 10th grade turkish language and literature course were examined. The research was carried out with a total of 50 students in a high school in the city center of afyonkarahisar in the 2021-2022 academic year. The students were divided into two groups, 25 people in the control group and 25 people in the experimental group. Mixed research method was used in the research. İn the quantitative dimension of the research, the "attitude scale towards turkish literature" developed by veyis (2015) and the academic achievement test developed by the researcher himself were applied. The qualitative dimension of the research was planned as an action research. Before the application, plans were prepared for the 10th grade turkish language and literature course, poetry unit, covering a period of four weeks and interview form questions with students were prepared. During the implementation, teacher diaries, field notes and student diaries were kept. After the implementation, a semi-structured interview form was applied to the experimental group students. The data obtained from the quantitative dimension of the research were analyzed with quantitative data analysis methods. The data obtained from the qualitative dimension were analyzed using descriptive analysis and content analysis.. As a result of the research, it was concluded that the attitudes of the experimental group students towards the turkish language and literature course were higher than before the implementation and higher than control group students. İn addition, it was observed that the experimental group students were more successful academically than before the implementation and more successful academically than control groups. Students think that making sense strategies increase the speed of learning, facilitate new learning, and help them to make what they learn permanent. İn addition, the techniques applied within the scope of the strategy had positive effects on students' interest, motivation, attitude and success.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/11770Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1691]