Türk tiyatrosunda din-toplum ilişkisi (1923-1960)
Özet
Cumhuriyet’in ilk yıllarında gerçekleştirilen inkılaplar ve modernleşme hareketleri, toplumsal yapıda köklü değişikliklere neden olmuştur. Bu durum tiyatro eserlerine de yansımış ve dinin toplumdaki etkisi azaltılmaya çalışılırken, tiyatro Cumhuriyet ideolojisinin benimsenmesi ve yayılmasına hizmet etmiştir. 1923-1938 yılları arasında tiyatro eserlerinde din, toplumsal yapıdaki eski kalıplar eleştirilmiştir. Cumhuriyet’in modernleşme hedefleri doğrultusunda kadınların toplumsal konumları da ele alınmıştır. Ancak 1938 yılından sonra bu konuyla ilgili tiyatro eserlerinin sayısı azalmıştır. Bu konuda inkılap döneminin sona ermesi ve bu tarihten sonra toplumdaki önceliklerin değişmesi, yazarların yeni konulara yönelmesi etkili olmuştur. The reforms and modernization movements carried out in the early years of the Republic have caused fundamental changes in the social structure. This stiuation has also been reflected in theater plays, where efforts were made to reduce the influence of religion in society, while also serving to promote the adoption and dissemination of the ideology of the Republic. Between 1923 and 1938, religious beliefs and old societal structeres were criticized in the theater plays. The social status of women was also addressed in accordance with the modernization goals of the Republic. However, the number of theater plays dealing with this subject decreased after 1938. The end of the revolutionary period and the change in societal priorities after this date, as well as the writer’s inclination towards new subjects, have had an impact on this.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/11777Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1691]