Comparing the feedback of university supervisor and cooperating teachers for preservice science teachers within the scope of pedagogical content knowledge
Künye
Karal Eyüboğlu, I. S. (2024). Comparing the Feedback of University Supervisor and Cooperating Teachers for Preservice Science Teachers within the Scope of Pedagogical Content Knowledge. Journal of Theoretical Educational Science, 17(1), 145-168. https://doi.org/10.30831/akukeg.1316111Özet
To comprehend the perspectives of school and university mentors in evaluating practicum experiences based on educational reform, this study aimed to investigate the feedback, within the framework of pedagogical content knowledge, provided by two cooperating teachers and a university supervisor to preservice teachers. Observation and document were used for data collection. Data collected within the context of the Teaching Practice course were analyzed deductively, considering the components of pedagogical content knowledge. Findings showed that although feedback given by mentors was positive or corrective, specific changes suggested by mentors about the preservice teachers’ teaching practices were rather corrective. Although mentors’ feedback seems to be concentrated in the fields of ‘instructional strategies and representation’ and ‘pedagogy,’ the majority of feedback provided in other PCK components points out those mentors focused on student learning within the knowledge of ‘student understanding’. Feedback indicated that mentors especially attached importance to students’ understanding of the subject and active participation in the learning, which are the goals of a science teaching program. The other aims of teaching based on inquiry and students’ self-responsibilities in learning seemed to be in the background. Although mentors’ feedback pointed out some differences in the categories of curriculum and assessment, they were consistent in general. Reformlara dayalı öğretmenlik uygulamalarını değerlendirmede okul ve üniversite danışmanlarının bakış açılarını anlamak amacıyla bu çalışma ile iki uygulama öğretmeni ve bir uygulama öğretim elemanının fen bilimleri öğretmen adaylarına pedagojik alan bilgisi kapsamında verdikleri geribildirimler karşılaştırılmıştır. Gözlem ve doküman veri toplama araçları olarak kullanılmıştır. Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında toplanan veriler pedagojik alan bilgisi (PAB) bileşenleri dikkate alınarak tümden gelimli içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bulgular danışmanların hem negatif (düzeltici) hem de pozitif geri bildirimler vermelerine karşın, adayların öğretimlerine ilişkin detaylı önerilerinin çoğunlukla düzeltici yönde olduğunu göstermiştir. Danışmanların geri bildirimleri ‘öğretim yöntemleri ve sunum’ ile ‘pedagoji’ bileşenlerine odaklanmış gibi görünse de, tüm kategorilerdeki geri bildirimlerin ‘öğrenci anlaması’ bileşeni çerçevesindeki öğrenci öğrenmesine odaklandığı sonucuna varılmıştır. Geri bildirimlerin fen öğretim programının amaçlarından özellikle öğrencilerin konuyu anlamaları ve öğretim sürecine aktif olarak katılmaları ile ilgili olduğu, sorgulamaya dayalı öğretim ve öğrencilerin kendi öğrenmelerinden sorumlu olma amaçlarının geri planda kaldığı görünmektedir. Danışmanların geri bildirimleri, program ve değerlendirme bileşenleri için bazı farklılıklar gösterse de genel olarak uyumlu görünmektedir.
Kaynak
Kuramsal Eğitimbilim DergisiCilt
17Sayı
1Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3216586https://doi.org/10.30831/akukeg.1316111
https://hdl.handle.net/11630/12227
Koleksiyonlar
- Cilt 17 : Sayı 1 [10]



















