| dc.contributor.author | Derman, Mustafa | |
| dc.contributor.author | Gül, Şeyda | |
| dc.contributor.author | Erkol, Mehmet | |
| dc.date.accessioned | 2025-02-11T08:52:10Z | |
| dc.date.available | 2025-02-11T08:52:10Z | |
| dc.date.issued | 28.01.2024 | en_US |
| dc.identifier.citation | Derman, M., Gül, Ş., & Erkol, M. (2024). Development of Recycling Attitude Scale. Journal of Theoretical Educational Science, 17(1), 236-256. https://doi.org/10.30831/akukeg.1316813 | en_US |
| dc.identifier.uri | https://doi.org/10.30831/akukeg.1316813 | |
| dc.identifier.uri | https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3219450 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11630/12260 | |
| dc.description.abstract | The aim of this research is to develop a scale for determining pre-service teachers’ attitudes towards recycling. The research was carried out using a quantitative research design. The research was carried out in the education faculties of two state universities located in the east and west of Türkiye. 284 pre-service teachers (62 males, 222 females) who were selected by the easily accessible sampling method participated in the research. During the scale development process, an item pool consisting of 56 statements was created. The draft scale, which was prepared after the expert opinion, was applied to the pre-service teachers. After validity and reliability analysis, three factors with 32 items were obtained, which explained 42.456% of the total variance. The factors were named “Responsibility and Behavior,” “Consciousness and Awareness,” and “Economic Value”, respectively. The Cronbach”s Alpha coefficient was calculated as 0.893 for the “Responsibility and Behavior” factor, 0.785 for the “Consciousness and Awareness” factor, and 0.801 for the “Economic Value” factor. In addition, Cronbach’s Alpha was calculated as 0.884 for the overall scale. According to the findings, it can be said that this scale developed in the research is sufficient in terms of validity and reliability. However, in future studies, similar scales with confirmatory factor analysis can be developed and applied to large samples to examine participants’ attitudes toward recycling. | en_US |
| dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı öğretmen adaylarının geri dönüşüm konusundaki tutumlarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Araştırma nicel araştırma deseni ile yürütülmüştür. Araştırma, Türkiye’nin doğusunda ve batısında yer alan iki devlet üniversitesinin eğitim fakültelerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen 284 (62 erkek, 222 kadın) öğretmen adayı katılmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde 56 ifadeden oluşan bir madde havuzu oluşturulmuştur. Uzman örüşü sonrasında hazırlanan taslak ölçek öğretmen adaylarına uygulanmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda toplam varyansın %42.456’sını açıklayan 32 maddelik 3 faktör elde edilmiştir. Faktörler sırasıyla “Sorumluluk ve Davranış”, “Bilinç ve Farkındalık” ve “Ekonomik Değer” olarak adlandırılmıştır. Cronbach’s Alpha katsayısı “Sorumluluk ve Davranış” faktörü için .893, “Bilinç ve Farkındalık” faktörü için .785 ve “Ekonomik Değer” faktörü için .801 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca ölçeğin geneli için Cronbach’s Alpha değeri .884 olarak hesaplanmıştır. Ulaşılan bulgulara göre, araştırmada geliştirilen bu ölçeğin geçerlik ve güvenirlik açısından yeterli olduğu söylenebilir. Bununla beraber gelecek araştırmalarda DFA’nın da yapıldığı benzer ölçekler geliştirilebilir ve ölçek geniş örneklemlere uygulanarak katılımcıların geri dönüşüme yönelik tutumları incelenebilir. | en_US |
| dc.language.iso | eng | en_US |
| dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
| dc.identifier.doi | 10.30831/akukeg.1316813 | en_US |
| dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
| dc.subject | Recycling | en_US |
| dc.subject | Attitude | en_US |
| dc.subject | Scale Development | en_US |
| dc.subject | Pre-Service Teacher | en_US |
| dc.subject | Geri Dönüşüm | en_US |
| dc.subject | Tutum | en_US |
| dc.subject | Ölçek Geliştirme | en_US |
| dc.subject | Öğretmen Adayı | en_US |
| dc.title | Development of recycling attitude scale | en_US |
| dc.title.alternative | Geri dönüşüm tutum ölçeğinin geliştirilmesi | en_US |
| dc.type | article | en_US |
| dc.relation.journal | Kuramsal Eğitimbilim Dergisi | en_US |
| dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi | en_US |
| dc.authorid | 0000-0002-5263-4262 | en_US |
| dc.authorid | 0000-0003-4005-2158 | en_US |
| dc.authorid | 0000-0002-1363-1894 | en_US |
| dc.identifier.volume | 17 | en_US |
| dc.identifier.startpage | 236 | en_US |
| dc.identifier.endpage | 256 | en_US |
| dc.identifier.issue | 1 | en_US |
| dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |
| dc.contributor.institutionauthor | Erkol, Mehmet | |