Evaluating crisis management performance of turkish school administrations: Covid-19 pandemic
Citation
Yıldırım, K., & Yaşar, Ö. (2024). Evaluating Crisis Management Performance of Turkish School Administrations: Covid-19 Pandemic. Journal of Theoretical Educational Science, 17(2), 376-403. https://doi.org/10.30831/akukeg.1350962Abstract
In this study, the crisis management performance of the Turkish Education System and School Administration in the case of the Covid-19 Pandemic was evaluated by considering the importance of post-crisis evaluation and research gap. For this purpose, qualitative (N=17) and quantitative (N=444) data of the experiences and opinions of school administrators working in formal compulsory schools selected by purposeful, random and available sampling techniques from different provinces representing first-level statistical regions were evaluated. Crisis management performance evaluation criteria, which were created by a literature review, were utilized in the evaluation. Semi-structured interviews and questionnaires were used to collect data. We implemented both content analysis and descriptive statistics in line with the mixed method exploratory sequential research design. We first carried out the content analysis then, we investigated the prevalence of the matter by surveying. At the last phase of the analysis, we synthesized the qualitative and quantitative results. At the end of the study, it was observed that the crisis management practices of the Turkish Education System were not based on a long-term foresight, no preliminary preparation was made, and the problems in performing the basic functions during the crisis could not be completely resolved. For this reason, it has been concluded that the performance of the Turkish Education System and school administrations in managing the crisis is low. Kriz sonrası değerlendirmenin önemi ve araştırma boşluğu dikkate alınarak bu çalışmada Covid-19 Salgını örneğinde Türk Eğitim Sistemi ve okul yönetiminin kriz yönetim performansının değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda istatistiki bölge birimleri birinci düzey sınıflamasına göre farklı illerden çoklu örneklemeyle ulaşılan zorunlu örgün öğretim okullarında görev yapan okul yöneticilerinin deneyimleri ve görüşlerinden karma yöntemle elde edilen nitel (N=17) ve nicel (N=444) veriler değerlendirilmiştir. Değerlendirmede, alanyazın derlemesiyle oluşturulan kriz yönetimi performansı değerlendirme ölçütlerinden yararlanılmıştır. Verilerin toplanmasında yapılandırılmış görüşme ve anket kullanılmıştır. Karma yöntemin keşfedici sıralı deseni doğrultusunda hem içerik analizi yapılmış hem de betimsel istatistikler hesaplanmıştır. Önce içerik analizi gerçekleştirilmiş, ardından nitel bulgulara dayalı olarak durumun yaygınlığını gösteren tanımlayıcı istatistikler hesaplanmıştır. Analizin son aşamasında nitel ve nicel sonuçlar sentezlenmiştir. Çalışmada, Türk Eğitim Sisteminin kriz yönetme uygulamalarının uzun erimli bir öngörüye dayanmadığı, ön hazırlık yapılmadığı, kriz esnasında temel işlevlerin gerçekleştirilmesindeki sorunların tam çözülemediği gözlemlenmiştir. Bu nedenle Türk Eğitim Sistemi ve okul idarelerinin krizi yönetme performansının iyileştirilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
Source
Kuramsal Eğitimbilim DergisiVolume
17Issue
2URI
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3366731https://doi.org/10.30831/akukeg.1350962
https://hdl.handle.net/11630/12269
Collections
- Cilt 17 : Sayı 2 [10]