Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorMeral, Meryem
dc.contributor.authorAltun Yalçın, Sema
dc.contributor.authorÇakır, Zehra
dc.contributor.authorSamur, Esila 
dc.date.accessioned2025-02-17T13:13:06Z
dc.date.available2025-02-17T13:13:06Z
dc.date.issued30.04.2024en_US
dc.identifier.citationMeral, M., Altun Yalçın, S., Çakır, Z., Samur, E. (2024). The Effect of STEM-Based Robotic Coding Education on Primary School Students’ Decision-Making Skills. Journal of Theoretical Educational Science, 17(2), 478-498. https://doi.org/10.30831/akukeg.1355818en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.30831/akukeg.1355818
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/3388027
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11630/12322
dc.description.abstractThe aim in this study was to determine the effectiveness of STEM-based robotic coding education for primary school students in terms of their decision-making skills. Mixed method research was conducted. Pretestposttest control group designs were used in the quantitative phase, and a case study was performed in the qualitative phase of the research. The study sample consisted of 65 third graders. Pretesting of the experimental and control group students was performed using the decision-making skills scale. STEM-based robotic coding training was given to the experimental group for 6 weeks. Afterwards, the decision-making skills scale was applied as a posttest to both the experimental and control groups. The quantitative data were analyzed with paired and independent samples ttests. A statistically significant increase was observed in the experimental group students’ decision-making skills in favor of the posttest. There was no significant difference between the pre- and posttest scores of the control group students. An interview with 15 experimental group students was conducted to collect qualitative data, and the interview results were analyzed using content analysis. The robotic coding education positively affected the students’ decision-making and problem-solving skills and their willingness to share ideas.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı STEM temelli robotik kodlama eğitiminin ilkokul öğrencilerinin karar verme becerisi üzerine etkisini incelemektir. Araştırmada karma yöntem tercih edilmiştir. Araştırmanın nicel aşamasında ön test- son test kontrol gruplu desen, nitel aşamasında ise durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi ilkokul üçüncü sınıfta öğrenim gören 65 öğrenciden oluşmaktadır. Deney ve kontrol grubundaki öğrencilere karar verme beceri ölçeği ön test olarak uygulanmıştır. Ardından altı hafta süre ile deney grubuna STEM temelli robotik kodlama eğitimi verilmiştir. Uygulama sonucunda ise hem deney hem de kontrol grubuna karar verme beceri ölçeği son test olarak uygulanmıştır. Nicel veriler t testi tekniği ile analiz edilmiştir. Nicel verilerden elde edilen bulgular deney grubu öğrencilerinin karar verme becerilerinde son test lehine artış olduğunu ve bu artışın istatistiksel olarak anlamlı olduğunu göstermiştir. Kontrol grubu öğrencilerinde ise ön ve son test puanları arasında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Nitel verilerin toplanması amacıyla ilgili eğitimi alan 15 öğrenci ile üç sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır ve görüşme sonuçları içerik analizi tekniği ile analiz edilmiştir. Nitel verilerden elde bulgulara göre robotik kodlama eğitimi öğrencilerin karar verme, problem çözme ve fikirlerini paylaşmaya dair süreçlerini olumlu yönde etkilemiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.identifier.doi10.30831/akukeg.1355818en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDecision-Makingen_US
dc.subjectMixed Methoden_US
dc.subjectRobotic Codingen_US
dc.subjectKarar Vermeen_US
dc.subjectKarma Yöntemen_US
dc.subjectRobotik Kodlamaen_US
dc.titleThe effect of STEM-based robotic coding education on primary school students’ decision-making skillsen_US
dc.title.alternativeSTEM temelli robotik kodlama eğitiminin ilkokul öğrencilerinin karar verme becerileri üzerine etkisien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKuramsal Eğitimbilim Dergisien_US
dc.departmentAfyon Kocatepe Üniversitesien_US
dc.authorid0000-0002-5167-6946en_US
dc.authorid0000-0001-6349-2231en_US
dc.authorid0000-0003-4585-8214en_US
dc.authorid0000-0002-2927-318Xen_US
dc.identifier.volume17en_US
dc.identifier.startpage478en_US
dc.identifier.endpage498en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster