Üretici ve bayi arasındaki ilişkilerin müşteri sadakatine etkisi
Abstract
Distribution channels, which have an important role in the delivery of the produced
products to the consumer, consist of the combination of different elements. There are
different factors that affect the relations between the manufacturer and the dealers in the
channel. With the interaction of these elements, collaborations or conflicts arise between
the two sides. In addition, every business today wants the customers who shop from them
to become loyal to them. While brands strive to build brand loyalty, stores strive to
increase customer loyalty and make customers prefer their own stores. The aim of study
is to determine how the factors affecting the relations between the manufacturer and the
dealers in the distribution channel are evaluated by the dealers and how the effects of
these factors affect the concept of customer loyalty. In the study, a total of nine dealers
of three different brands were interviewed through interviews and the information
obtained from them was evaluated with the NVIVO program. Data were collected through
a survey using the loyalty scale with fifty customers who made two or more purchases
from these dealers. Two years later, 339 out of a total of 450 people who participated in
the first survey were reached again and data on differences in their views were collected
using the same scale. The collected data were examined by using SPSS program and the
differences between the opinions were examined. As a result of the study, in terms of the
factors affecting the relationship, it was determined that customer loyalty was directed to
the dealer in the factors that the dealer considered strong and loyalty to the manufacturer
brand was the factors that the manufacturer saw as strong. In addition, it was determined
that the customers of the dealers who had conflicts in the relationship were loyal to the
store, while the customers of the dealers who were in cooperation were loyal to the brand. Üretilen ürünlerin tüketiciye ulaşmasında önemli bir rolü olan dağıtım kanalları farklı
unsurların bir araya gelmesinden oluşmaktadır. Kanal içerisinde bulunan üretici firma ile
bayilerin birbirleri arasındaki ilişkileri etkileyen farlı unsurlar bulunmaktadır. Bu
unsurların etkileşimiyle iki taraf arasında işbirlikleri veya çatışmalar ortaya çıkmaktadır.
Bunun yanında günümüzde her işletme kendilerinden alışveriş yapan müşterilerin
kendilerine sadık hale gelmesini istemektedirler. Markalar marka sadakatini oluşturmak
için çabalarken, mağazalar ise müşteri sadakatini artırarak, müşterilerin kendi
mağazalarını tercih etmesi için çaba göstermektedirler. Çalışmamızın amacı dağıtım
kanalında bulunan üretici firma ve bayiler arasındaki ilişkileri etkileyen faktörlerin
bayiler tarafından nasıl değerlendirildiği ve bu faktörlerin etkilerinin müşteri sadakati
kavramını nasıl etkilediğini belirlemektir. Çalışmada üç farklı markanın toplamda dokuz
bayisiyle mülakat yoluyla görüşülmüş, onlardan alınan bilgiler NVIVO programı ile
değerlendirilmiştir. Bu bayilerden iki veya daha fazla alışveriş yapan ellişer müşterisi ile
sadakat ölçeği kullanılarak anket yoluyla veri toplanmıştır. İki sene sonra ilk ankete
katılan toplam 450 kişiden 339’una tekrar ulaşılarak aynı ölçek kullanılarak
görüşlerindeki farklılıklar hakkında veri toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS programı
kullanılarak görüşler arası farklılıklar incelenmiştir. Çalışma sonucunda ilişkiyi etki eden
faktörler açısından bakıldığında, bayinin kendini güçlü gördüğü faktörlerde müşteri
sadakatinin bayiye yönelik, üretici firmayı güçlü gördüğü faktörler de ise üretici firma
markasına karşı sadakat olduğu belirlenmiştir. Ayrıca ilişkide çatışma yaşayan bayilerin
müşterilerinin, mağazaya karşı sadık oldukları, işbirliği içinde olan bayilerin
müşterilerinin ise markaya karşı sadık oldukları tespit edilmiştir
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [2021]