Otel işletmelerinde çalışanların iş tatmininin yeşil örgütsel davranış üzerindeki etkisinin incelenmesi
Özet
İşletmeler, günümüzde çevresel sürdürülebilirliği sağlamak adına faaliyetlerde bulunmaktadırlar. Bu faaliyetler, fiziksel çevrenin korunduğu, atıkların geri dönüştürüldüğü ve sürdürülebilir davranışların var olduğu uzun ömürlü tesisler sunarak gelecek nesillere fayda sağlamaktadır. Örgütlerin kendi içerisinde yaptığı sürdürülebilir davranışların tümüne, yeşil örgütsel davranış ismi verilmektedir. Yeşil örgütsel davranışı etkileyen birden fazla değişken vardır. İlgili araştırma alanı incelendiğinde, yeşil örgütsel davranışı etkileyen unsurların belirlendiği sınırlı sayıda çalışmaya rastlanmakla birlikte “iş tatmini” unsurunun yeşil örgütsel davranışı etkileyip etkilemediğiyle ilgili herhangi bir çalışmaya rastlanılmamıştır. Bu çalışmanın temel amacı, otel işletmelerinde çalışan iş görenlerin iş tatmininin yeşil örgütsel davranış üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Ölçeklerin ilki tek faktörlü iş tatmini düzeyini ölçerken diğeri, Erbaşı (2019), tarafından geliştirilen, çevresel duyarlılık, çevresel katılım, ekonomik duyarlılık, yeşil satın alma ve teknolojik duyarlılıktan oluşan beş boyutlu yeşil örgütsel davranış düzeyini ölçmektedir. Araştırmanın evrenini Afyonkarahisar’daki otel işletmelerinde çalışan iş görenler oluşturmaktadır. Belirlenen evrenden örneklem alınma yoluna gidilmiş ve Afyonkarahisar’ın Sandıklı ve Merkez ilçelerinde yer alan beş yıldızlı otellerde çalışan 200 iş görenle araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada anket tekniği tercih edilmiş olup ankette iş tatmini ve yeşil örgütsel davranış ölçekleri kullanılmıştır. Elde edilen veriler doğrulayıcı ve açıklayıcı faktör analizi, güvenilirlik analizi, frekans analizleri, t testi, ANOVA testi, korelasyon analizi ve basit regresyon analizlerine tabii tutulmuştur. Elde edilen bulgularla katılımcıların çoğunluğunun iş tatmini ve yeşil örgütsel davranış düzeylerinin yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, iş tatmininin yeşil örgütsel davranış ve yeşil örgütsel davranış boyutları üzerinde pozitif ve anlamlı etkisinin olduğu sonucuna varılmıştır. Businesses are taking actions to ensure environmental sustainability in today's world. These activities involve providing long-lasting facilities that protect the physical environment, recycle waste, and promote sustainable behaviors, thus benefiting future generations. The collective set of sustainable behaviors undertaken within organizations is referred to as "green organizational behavior." There are multiple variables that influence green organizational behavior. Despite limited research, it is noted that there is no study on whether "job satisfaction" affects green organizational behavior. The primary aim of this study is to determine the impact of job satisfaction on green organizational behavior among employees in hotel businesses. Two scales were used in the research: one to measure the level of single-factor job satisfaction and the other, developed by Erbaşı (2019), to measure the five-dimensional level of green organizational behavior, comprising environmental sensitivity, environmental participation, economic sensitivity, green purchasing, and technological sensitivity. The population of the study consisted of employees working in hotel businesses in Afyonkarahisar. A sample was selected from this population, and the research was conducted with 200 employees working in five-star hotels located in Sandıklı district and Afyonkarahisar city. The survey method was preferred in the research, and the job satisfaction and green organizational behavior scales were used in the questionnaire. The data obtained were subjected to confirmatory and exploratory factor analyses, reliability analysis, frequency analyses, t-tests, ANOVA tests, correlation analyses, and simple regression analyses. The findings revealed that the majority of participants had high levels of job satisfaction and green organizational behavior. Additionally, it was concluded that job satisfaction had a positive and significant impact on green organizational behavior and its dimensions.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12534Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2074]



















