Yöresel mutfak unsurlarının turist memnuniyeti ve tekrar ziyaret etme niyeti üzerine etkisi: Amasya örneği
Özet
Turizmin önemli bir bileşeni olan gastronomi, destinasyonların cazibesini artırarak turistlerin memnuniyet düzeylerini yükseltmekte ve bu memnuniyet, turistlerin aynı destinasyonu tekrar ziyaret etme niyetini olumlu yönde etkilemektedir. Bu çerçevede çalışmanın amacı, Amasya ilinin yöresel mutfak unsurlarının turist memnuniyeti ve tekrar ziyaret etme niyeti üzerindeki etkilerini ve turist memnuniyeti ile tekrar ziyaret etme niyeti arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın evrenini, Amasya’yı Nisan-Haziran 2024 tarihleri arasında ziyaret eden yerli turistler oluşturmaktadır. Kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak 400 katılımcıdan veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak anket formu kullanılmış ve anket, demografik bilgiler, yöresel mutfak algısı, turist memnuniyeti ve tekrar ziyaret etme niyeti ile ilgili soruları içermektedir. Araştırmada kullanılan, ölçeklerin güvenilirliği Cronbach's Alpha katsayısı ile test edilmiş, yapı geçerliliği için faktör analizi yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde ise katılımcılar arasında ilgili değişkenlere yönelik algılamalarında, istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların olup olmadığını belirlemek için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır. Ayrıca yöresel mutfak unsurları ile turist memnuniyeti ve tekrar ziyaret etme niyeti arasındaki etki ve ilişkileri incelemek amacıyla Pearson Korelasyon ve Regresyon analizleri yapılmıştır. Araştırma bulguları, Amasya’nın yöresel mutfak unsurlarının turist memnuniyeti ve tekrar ziyaret etme niyeti üzerinde orta düzeyde pozitif yönlü bir etkiye sahip olduğunu göstermiştir. Bununla birlikte turist memnuniyeti ile tekrar ziyaret etme niyeti arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkiler saptanmıştır. The aim of this study is to examine the effects of local culinary elements of Amasya province on tourist satisfaction and their intention to revisit. The study evaluates the perceptions and experiences of tourists visiting Amasya regarding local dishes, and how these perceptions and experiences affect their overall satisfaction and future visitation intentions. The research population consists of tourists who visited Amasya province throughout 2023. The convenience sampling method was used, and data were collected from 400 participants through a survey. The survey form includes questions about demographic information, perception of local cuisine, tourist satisfaction, and intention to revisit. Descriptive statistics, İndependent Sample t-test, and ANOVA were used to examine differences according to demographic variables. Additionally, Pearson correlation and regression analyses were conducted to determine the relationships between local culinary elements, tourist satisfaction, and intention to revisit. The research findings indicate that the local culinary elements of Amasya have a positive effect on tourist satisfaction, which in turn increases the tourists' intention to revisit Amasya. The majority of the participants stated that local dishes enriched their holiday experience and influenced their decision to revisit Amasya. In conclusion, to enhance the gastronomic tourism potential of Amasya and ensure tourist satisfaction, it is essential to effectively promote and market local culinary elements. This study reveals the impact of local culinary elements on tourist satisfaction and revisit intention, contributing to the development of sustainable tourism strategies in Amasya province.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12655Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2074]



















