İmam-hatiplilik kimliği ve değerleri: Eskişehir örneği
Özet
Bu çalışmada Türkiye’de en önemli eğitim kurumlarından biri olan imam-hatip liselerinde eğitim gören öğrencilerin, imam-hatip kimliği ve değerlerinin araştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada daha detaylı veriler elde etmek için, nitel araştırma deseni ve olgu bilim yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı Eskişehir il merkezinde bulunan 2 Anadolu imam-hatip lisesinde 9., 10., 11. ve 12. sınıf seviyelerinde öğrenim gören, 10 kız ve 10 erkek toplamda 20 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış yüz yüze görüşme tekniği kullanılarak, 20 öğrenciye toplamda 16 açık uçlu soru yöneltilmiştir. Öğrencilerin görüşleri doğrultusunda elde edilen veriler betimsel ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Bulgularda katılımcıların konu üzerine ilişkin ifadelerine doğrudan alıntı yapılarak yer verilmiştir. Araştırma sonucunda katılımcıların imam-hatip kimliğini benimsediği ve kabul ettiği, bu kimliğin, dini dersler, okul ortamı, çevresel faktörler tarafından oluştuğu, imam-hatipte kazanılan dini, ahlaki/sosyal değerler olduğu, imam-hatip kimliğinin bu değerlere bakışı etkilediği tespit edilmiştir. In this study, it is aimed to investigate the identity and values of imam-hatip students studying in imam-hatip high schools, one of the most important educational institutions in Turkey. In order to obtain more detailed data, qualitative research design and phenomenology method were used. The research was conducted with a total of 20 students, 10 female and 10 male, studying at the 9th, 10th, 11th and 12th grade levels in 2 Anatolian imam-hatip high schools in Eskişehir city centre affiliated to the Ministry of National Education in the 2022-2023 academic year. In the study, a total of 16 open-ended questions were asked to 20 students using semi-structured face-to-face interview technique. The data obtained in line with the opinions of the students were subjected to descriptive and content analysis. In the findings, the statements of the participants on the subject were included by direct quotation. As a result of the research, it was determined that the participants adopted and accepted the imam-hatip identity, that this identity was formed by religious lessons, school environment, environmental factors, that there are religious, moral / social values gained in imam-hatip, and that imam-hatip identity affects the view of these values.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12776Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2074]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
İmam hatip (ortaokul-lise) okullarında okumakta olan öğrencilerin müzik algıları üzerine bir araştırma
Adar, Çağhan; Eroğlu, Mustafa Serhat (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 24.06.2021)İmam Hatip Okulları, kuruluşundan bugüne kadar belirli süreçlerden geçmiştir. Laiklik ve muhafazakâr görüşler ekseninde tartışma konusu olmuş ve özellikle her gelen iktidarın sürekli gündeminde olmuştur. Belli dönemlerde ... -
İmam hatip liseleri ile ilahiyat fakültelerinde hitabet ve mesleki uygulama dersinde karşılaşılan güçlüklere ilişkin görüşlerin incelenmesi
Kılıçarslan, Hatice (Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 01.12.2023)Bu araştırmada, İlahiyat Fakültesi ve İmam Hatip Liselerinde okutulmakta olan Hitabet ve Mesleki Uygulama dersinin işlenişinde ve dersin dışa dönük yönü olan uygulamalarında güçlük yaşanıp yaşanmadığının ortaya konulması ... -
Tecrübe, paradigma ve gelecek öngörüleri ile bir imam hatip okulu tasavvur etmek
Acar, Ali Kemal (Afyon Kocatepe Üniversitesi, 15.12.2023)Din, sekülerizmin hâkimiyetine rağmen varlığını korumakta -farklı görüşler olsa da- gelecekte de korumaya devam edecektir. Eğitim ise hayat boyu niteliği kazanan farklı alternatiflerle erişim imkânı bulan, zaman ve zemine ...



















