Sanal gerçeklik kullanılarak hazırlanan video destekli keman eğitimi üzerine bir araştırma
Özet
Literatür taramalarının sonucunda sanal gerçeklik teknolojisi ile 360 derecelik keman eğitimi videolarının literatürde eksikliği saptanmıştır. Bu çalışma ile öğrencilere ders videosunu izlerken öğretmen ile beraber aynı ortamda bulunduğu hissini yaşatmak, gelişen teknolojiye uygun ve eş zamanlı bir şekilde keman eğitimine katkıda bulunmak, katılımcıların kendi kendilerine videolar ile keman öğrenme durumlarını sağlamak ve sanal gerçeklik (VR) teknolojisiyle hazırlanan videoların katılımcı görüşleri ışığında değerlendirilmesi yoluyla alana katkı sağlanması amaçlanmaktadır. Bu araştırma, tarama modeline dayanan betimsel bir çalışmadır. Nitel araştırma yöntemlerinden yarı yapılandırılmış görüşme tekniği, son test tek gruplu deneysel yöntem ve deneme öncesi modellerden deneysel çalışma, tek grup son test modeli kullanılmıştır. Çalışma grubundaki katılımcıların sanal gerçeklik keman dersi videolarını kullanabilecek materyallere sahip ve herhangi bir engelinin bulunmadığı gözetilerek seçilmiştir. Çalışma grubundaki özengen keman eğitimi alan katılımcılar 1 akademisyen, 1 sınıf öğretmeni ve 2 hemşireden oluşmaktadır.
Bu araştırmanın ilk aşamasındaki veriler gönüllü olarak katılan 4 kişiden yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasındaki veriler ise katılımcılardan elde edilen videoların ikinci uzman grubuna gönderilerek ve hazırlanan Özengen Keman Eğitimi Değerlendirme Formuna göre puanlanması ile tamamlanmıştır. Araştırmanın bulgularına göre sanal gerçeklik (VR) teknolojisinin kolay kullanımı olduğu, katılımcıların kendisini sınıf içerisinde eğitmenin yanındaymış gibi hissettiği, motivasyona olumlu yönde etkilerinin olduğu, katılımcıların sanal gerçeklik video eğitimi sayesinde keman çalma becerisi ve bilgisi olarak kendi kendine öğrenme yöntemi ile istenilen kazanımları başarabildiği sonuçlarına ulaşılmıştır As a result of literature reviews, it was determined that there is a lack of 360-degree violin training videos incorporating virtual reality technology in the existing literature. This study aims to provide students with the sensation of being in the same environment as the instructor while watching lecture videos, thereby contributing to violin education in alignment with evolving technology. Simultaneously, the study seeks to empower participants to gauge their own progress in learning the violin through video-based instruction and to offer diverse perspectives to individuals involved in distance education. This is achieved by evaluating videos prepared with virtual reality (VR) technology in light of participant feedback. The research follows a descriptive approach based on the screening model. The employed methodologies include the semi-structured interview technique, a qualitative research method, the post-test single-group experimental method, and the experimental study, a pre-trial model featuring a single-group post-test design. Data for the first dimension of this study were collected through semi-structured interviews with four voluntarily participating participants. The second dimension's data were acquired by sending videos from participants to a second expert group, who then assessed and scored them using the Özengen Violin Training Evaluation Form. Based on the study's findings, it was concluded that virtual reality (VR) technology is user-friendly, induces a sense of being present in the classroom with the instructor, positively influences motivation, and enables participants to attain desired learning outcomes through the self-learning method facilitated by virtual reality video training.