Beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersinde sözlü tarih kullanımına ilişkin görüşleri üzerine bir inceleme
Özet
Sözlü tarih, tarihin daha iyi anlaşılabilmesi için araştırmalarda sıkça kullanılan yeni eğilimlerden biri olmuştur. Her bireyin yaşam anlatısının tarihsel kayda katkıda bulunduğu varsayımına dayanarak sözlü tarih, beşeri bilimler alanındaki tüm fırsatlardan yararlanır ve böylece disiplinler arasında daha fazla işbirliğini teşvik eder. Tarihsel düşünme becerileri, geleneksel yöntemleri aşarak tarih öğretiminde çok önemli hale gelmiştir. Öğrenciler aktif olarak bilgi oluştururken öğretmenler kişiselleştirilmiş yaklaşımlarla onlara rehberlik etmektedir. Öğretimde sözlü tarih yöntemini kullanmak, geçmiş olayları şimdiki deneyimlerle birleştirerek bilişsel ve duyuşsal becerilerin geliştirilmesine yardımcı olmaktadır. Araştırmanın amacı beşinci sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler dersinde sözlü tarih kullanıma ilişkin görüş ve deneyimlerinin incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma 2022-2023 eğitim öğretim yılı güz dönemi içerisinde beşinci sınıf “kültür ve miras” öğrenme alanında “kültürel öğelerin, insanların bir arada yaşamasındaki rolünü analiz eder” konusunun işlenişinde sözlü tarih yönteminin kullanılması doğrultusunda oluşturulmuştur. Çalışma grubu Afyonkarahisar ili Sandıklı ilçesinde bulunan resmi bir ortaokulda 5.sınıfta öğrenim görmekte olan 8 kadın 6 erkek olmak üzere toplam 14 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma Afyonkarahisar ili Sandıklı ilçesinde bulunan resmi bir ortaokulda gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Öğrencilerle gerçekleştirilen görüşmeler ile elde edilen veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Bulgular tablolaştırılarak frekanslarla sunulmuştur. Çalışma sonucunda elde edilen bulgulardan hareketle sözlü tarih yöntemiyle tarihi bilgiye ulaşmanın, öğrencilerin tarih algılarında olumlu değişiklikler yarattığı anlaşılmıştır. Tarihi kanıtlara ulaşmanın farklı yollarını deneyimleriyle öğrenen öğrencilerin bu çalışma aracılığıyla anlama, dinleme, soru sorma, iletişim kurma gibi alanlarda gelişim gösterdikleri ortaya çıkmıştır. Fakat öğrencilerin kaynak kişiye ulaşmakta ve onları sözlü tarih çalışması yapmaya ikna etme sürecinde zorluk yaşadıkları tespit edilmiştir. Ulaşılan bulgular, yaşanan aksaklıklara rağmen sözlü tarih yöntemiyle yapılan çalışmanın amaca ulaşmada başarılı olduğunu ortaya koymaktadır. Oral history has become one of the convention frequently used in research to be beter understand history. Oral history is based on each individual’s experiences contribute social human field. So, it encourages interdisciplinary collaboration. Historical thinking skills have played important role teaching history, ignoring traditional methods. Teachers mentors with individual approaches the students as they are actively building the knowledge. Using oral history in teaching helps cognitive and emotional skills by connectively past events and present experiences. The aim of the study to analyze the opinions and experiences of 5th grade students using oral history in social studies lessons. In this study the case study design method that one of the qualitativee methods was used. In the fall semester of 2022- 2023 academic year, the study was composed by the use of oral history method in the subject ‘analyzes the role of humas live co-existence of cultural factors’ in the 5th grade ‘culture and heritage’ learning.The study consist of total 14 students that are 8 females and 6 male, in a public secondary school in the Sandıklı, Afyonkarahisar. The research was conducted in a public secondary school in Sandıklı. As a data collection tool was used semi- constructed interwiev form. With using content analysis were conducted interview with students. The obtained data were analyzed using content analysis. Evidences were tabulated and forwarded with frequencies. Following the searches the use of oral history formed positive chnages in the student’s perception of history. It has been showed that reaching historical different ways were used from students have improved understanding,listening,asking questions and communicating from this study. Howewer students have difficulty reaching the source person and persuade them for this study. In spite of the these problems the finding showed that using oral history methos was succesful.
Bağlantı
https://hdl.handle.net/11630/12818Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [2013]