Okul öncesi dönem çocuklarının ve öğretmenlerinin artırılmış gerçeklik uygulamalarına yönelik görüşleri üzerine bir inceleme
Abstract
Bu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının ve öğretmenlerinin artırılmış gerçeklik (AG) uygulamalarına yönelik görüşlerini incelemek amacıyla olgubilim (fenomenoloji) yöntemi kullanılmıştır. Çalışma, Kocaeli ilinde görev yapan 7 öğretmen ve sınıflarında AG uygulamalarına katılan 20 çocuk ile gerçekleştirilmiştir. Veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen Öğretmen Görüşme Formu ve Çocuk Görüşme Formu aracılığıyla toplanmıştır. Literatür temelli olarak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formlarının son hali, uzman görüşleri alınarak şekillendirilmiştir. Veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmış ve çocuklar ve öğretmenleri ile birebir görüşmeler yapılmıştır. Örneklem seçiminde, artırılmış gerçeklik uygulamaları konusunda deneyim sahibi öğretmenler ile bu öğretmenlerin sınıflarındaki çocukların dahil edildiği amaçlı örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Toplanan nitel veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiş, kodlama ve tema oluşturma süreçleri ise verilerin derinlemesine incelenmesiyle gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, araştırmanın geçerlik ve güvenirliğini artırmak amacıyla uzman görüşlerinden faydalanılmış ve ek yöntemler uygulanmıştır. İçerik analizi sonucunda, AG etkinliklerinin çocuklar tarafından genellikle “eğlenceli”, “yenilikçi” ve “merak uyandırıcı” olarak tanımlandığı tespit edilmiştir. Çocukların AG etkinliklerine verdikleri duygusal tepkiler “heyecan”, “mutluluk”, “korku” ve “şaşırma” gibi kategoriler altında sınıflandırılmıştır. Çoğu çocuk teknolojik cihazları kullanırken zorlanmadığını belirtmiş olsa da, bazıları “zorladı” ifadeleriyle deneyimledikleri zorlukları dile getirmiştir. AG etkinliği, çocuklar tarafından “farklılık”, “canlanma” ve “renklilik” gibi özelliklerle ilişkilendirilmiştir ve çocuklar bu etkinlikte tekrar yer almak istediğini ifade etmiştir. Çocukların verdikleri yanıtlar, ilgi alanları ve merak ettikleri nesnelerle şekillenmiş ve genel olarak “hayvanlar”, “fantastik karakterler”, “beden bölümleri” ve “taşıtlar” gibi nesnelere odaklanmıştır. Çoğu çocuğun daha önce böyle bir deneyim yaşamadığı, yalnızca birkaç çocuğun daha önce AG deneyimi yaşadığını ifade ettiği anlaşılmıştır. Ailelerine etkinliği anlatan çocuklar, AG’nin “gerçeklik/canlılık”, “şaşırtıcı”, “heyecan verici” ve “eğlenceli” doğasını vurgulamışlardır. Öğretmenlerin AG teknolojisinin eğitimdeki avantajlarına ilişkin görüşleri; “çocukların dikkat ve ilgi düzeyine etkileri”, “bilişsel gelişim ve üç boyutlu düşünme becerilerine katkıları”, “sosyal-duygusal gelişime etkileri” ve “dil ile motor gelişimine katkıları” olarak sıralanmıştır. Bununla birlikte, öğretmenler AG’nin kullanım sürecinde karşılaşılan “teknolojik zorluklar ve uygulama süreci”, “etkinlik türlerine uygulanabilirlik sınırlılıkları” ve “zaman kaybı ile çocukların sıkılması” gibi çeşitli sorunları dile getirmişlerdir. Öğretmenlerin AG teknolojisine yönelik tutumları, “yeniliklere açıklık ve teknolojik motivasyon”, “AG teknolojisi ile ilgili bilgi ve farkındalık eksikliği” ve “öğretmenlerin eğitim ihtiyacı ile donanım gereksinimleri” gibi konularla ilişkilendirilmiştir. This study employs a phenomenological approach to examine the perspectives of preschool teachers and children on augmented reality (AR) applications. The research was conducted with seven teachers working in Kocaeli province and 20 children in their classes who participated in AR activities. Data were collected through the Teacher Interview Form and Student Interview Form, both developed by the researcher. The semi-structured interview forms, designed based on the literature, were finalized following expert review. Data collection involved semi-structured interviews conducted individually with both teachers and children. A purposive sampling method was employed, selecting teachers experienced with AR applications and children from their classes as the study sample. The qualitative data collected were analyzed using content analysis, with coding and thematic categorization conducted through in-depth examination of the data. Additionally, to enhance the validity and reliability of the research, expert opinions were sought, and supplementary methods were applied. The content analysis revealed that AR activities were generally described by children as "fun," "innovative," and "curiosity-inducing." Emotional responses to AR activities were categorized under "excitement," "happiness," "fear," and "surprise." Most children reported no difficulties using technological devices. Children frequently associated AR activities with qualities such as "difference," "animation," and "vividness," with the majority indicating a desire to participate in such activities again. Their responses reflected their interests and curiosities, often centering on "animals," "fantastical characters," "body parts," and "vehicles." Most children indicated they had not experienced AR before, with only a few reporting prior exposure. When describing the activity to their families, children emphasized AR’s "realistic/lifelike," "surprising," "exciting," and "fun" aspects. Teachers' views on the benefits of AR technology in education highlighted its impact on "children's attention and engagement levels," "contributions to cognitive development and three-dimensional thinking skills," "effects on social-emotional development," and "enhancements to language and motor development." However, teachers also cited several challenges associated with AR use, including "technical difficulties and the implementation process," "limitations in applicability to certain activity types," and "time constraints and potential for children’s boredom." Teachers' attitudes toward AR technology were further linked to "openness to innovation and technological motivation," "lack of knowledge and awareness about AR technology," and "the need for training and equipment."
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [2016]