Lojistik işletmelerde dijital olgunluk ölçümü
Abstract
İşletmelerin dijitalleşme düzeyleri ile beraber dijitalleşmede güçlü ve zayıf yönlerini tespit etmeleri, etkili kararlar almaları açısından kritik öneme sahiptir. Bu bağlamda, dijital olgunluk modelleri işletmelere yol gösteren önemli araçlardandır. Bu çalışmanın temel amacı, lojistik işletmelere özgü işlevsel bir dijital olgunluk modelinin geliştirilmesidir. Araştırmanın ilk kısmında, alanında uzman on iki kişi ile mülakatlar gerçekleştirilmiş ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilerek modelin temel boyutları belirlenmiştir. Boyutları temsil edecek göstergeler ise mülakatlardan elde edilen bulgular ile literatür taramasından elde edilen bilgiler sentezlenerek oluşturulmuştur. Bu kapsamda, lojistik işletmelerin pratik biçimde kullanabileceği bir dijital olgunluk ölçeği tasarlanmıştır. Araştırmanın ikinci kısmında, geliştirilen dijital olgunluk ölçeği, iki büyük ölçekli lojistik işletmede uygulanarak ölçeğin kullanılabilirliği test edilmiştir. Elde edilen bulgular, ölçeğin işletmeler tarafından bağımsız bir şekilde uygulanabilir nitelikte olduğunu ve dijital dönüşüm süreçlerinde gelişimi destekleyici sonuçlar üretebildiğini göstermektedir. İşletmeler, söz konusu ölçek aracılığıyla dijital olgunluk seviyelerini belirleyebilir, dijital dönüşüm yolculuklarındaki güçlü ve zayıf yönlerini tespit edebilir ve bu doğrultuda stratejik bir yol haritası oluşturabilirler. It is critical for businesses to determine their digitalisation levels and identify their strong and open areas for development in order to make effective decisions. In this context, digital maturity models are important tools that guide businesses. The main purpose of this study is to develop a functional digital maturity model specific to logistics businesses. In the first stage of the research, interviews were conducted with 12 experts in the field and the data obtained were evaluated by content analysis method and the basic dimensions of the model were determined. The indicators to represent the dimensions were created by synthesising the findings obtained from the interviews and the information obtained from the literature review. In this context, a digital maturity scale that can be used practically by logistics organisations has been designed. In the second stage of the research, the developed digital maturity scale was applied to two large-scale logistics organisations and the usability of the scale was tested. The findings show that the scale can be applied independently by enterprises and can produce results that support development in digital transformation processes. Through this scale, enterprises can determine their digital maturity levels, identify their strengths and weaknesses in their digital transformation journeys and create a strategic road map in this direction.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [2074]



















