Kurumsal İtibarın Oluşumunda Liderliğin Rolü
Citation
Çakır Tülin ''Kurumsal İtibarın Oluşumunda Liderliğin Rolü’’ ‘’The Role Of Leadership On Corporate Reputation’’ Afyon Kocatepe Üniversitesi Afyonkarahisar 2009Abstract
Kurumsal itibar, elmasa benzetilen yüzeyleriyle bütün kurumların en değerli varlığıdır. İtibarın elde edinilmesi için uzun bir sürece ihtiyaç duyulmasına karşın, kolay bir şekilde kaybedilebilmektedir. Kırılgan yapısıyla kurumsal itibar, bilhassa 2000’li yılların başlarından beri önem verilen bir konu olmakla kalmayıp, aynı zamanda firmaların rekabette kullandığı önemli bir sinyaldir. Dolayısıyla kurumların liderleri, rekabetçi bir avantaj yaratmada bu aracı etkin şekilde kullanmaktadırlar. Ancak bu aracın oluşumundan sürdürülebilirliğini sağlamaya kadar kendilerinin rolü, hiç de azımsanmayacak bir ölçüdedir. Özellikle baş halkla ilişkiler uygulayıcısı ve itibarın baş ileticisi olarak kurumlarının itibarının yönetilmesinden sorumludurlar.
Şimdiye kadar yapılan araştırmalarda, her ne kadar liderlerin kurumsal itibar üzerindeki etkileri itibar bileşenleri bağlamında net olarak gösterilemese de, kendi itibarlarının etkisi bağlamında gösterilmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgulara göre bu etkiler, ülkeden ülkeye ve kültürden kültüre değişmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de 2007 itibar sıralamasına giren firma liderlerinin, kurumlarının itibarları üzerindeki rollerini belirleyebilmektir. Çalışma, kurumsal itibarın oluşumu, liderliğin kurumsal itibar üzerindeki etkisi ve kurumsal itibarın oluşumunda liderliğin rolüne yönelik uygulama ve değerlendirme adlı konuları kapsamaktadır. Çalışmanın hipotezleri, liderlerin kurumsal itibar üzerindeki etkilerini belirleyebilmek üzere liderlik özellikleri, liderlerin görünürlüğü ve liderlerin piyasalar üzerindeki etkileri olarak oluşturulmuştur. Liderlerin demografik özellikleri ile kurumsal itibar sıralamaları arasında liderlerin eğitim ve CEO olarak bulundukları yerlerdeki deneyimleri olarak anlamlı ilişkiler bulundu. Ayrıca liderlerin basında görünürlükleri ile liderlerin demografik özellikleri arasında anlamlı ilişkiler bulundu. Son olarak kurumların hisse değerleri ile kurumsal itibar bileşenleri sıralamaları arasında ters yönlü ilişkiler bulundu. Elde edilen ilişkiler, itibar yürütücüleri üzerinde gösterilmeye çalışıldı. Comparable to the layers of a diamond, corporate reputation is the most valuable asset for companies. While a long time is needed to gain reputation, it may be lost very easily. With its fragile structure, corporate reputation is not just a concept gaining importance since 2000, but also an important signal used by firms in competition. Corporate leaders use this means effectively to create a competitive advantage for their firms. Corporate leaders have a significant role not only in creating corporate reputation but also in sustaining it. As the leading public relations executors, the corporate leaders are responsible for managing corporate reputation.
Although in the studies conducted so far the effect of leaders on corporate reputation has not been shown in terms of reputation components, it has been covered in terms of their own reputation. According to the findings of these studies, these effects change from culture to culture and country to country. The purpose of this study is to determine the role of leaders in firms included in 2007 reputation rankings of Turkey on their corporation’s reputation. This study covers the formation of corporate reputation, influence of leadership on corporate reputation, and the application and the evaluation of the role of leadership on formation corporate reputation. The hypotheses of this study is formed to determine influence of leadership on corporate reputation as the leaders attributions, visibility of the leaders and the effects on the markets of the leaders. The significant correlations were found among the gradings of corporate reputations with the demographic attributions of the leaders as the level of education of the leaders and the experiences of the places to be available of the leaders as the CEO. In addition, among the visibility on newspapers of the leaders with the gradings of corporate reputations, the significant correlations were found. Lastly, the opposite correlations were found among the values of corporate shares with the gradings of corporate reputations. The obtained correlations are tried to be shown on what drives corporate reputations.