Türkiyede Yüksek Öğretim Finansman Politikaları ve Kurum Başarısına Etkisi
Citation
Karataş Süleyman'' Türkiyede Yüksek Öğretim Finansman Politikaları ve Kurum Başarısına Etkisi '' ''Impact on Higher Education Funding Policies and Institutions Success in Turkey'' Afyon Kocatepe Üniversitesi AfyonkarahisarAbstract
Bu çalışmada, fakültelerin kullandıkları finansman ile fakültelerin mezun öğrencilerinin başarısı arasında doğrusal bir ilişki olup olmadığı tespit edilmeye çalışılmaktadır. Buradan hareketle fakülte bazında kullanılan bütçeler ile öğrencilerin lisans eğitimi sonrasında girmiş oldukları KPSS sınav sonuçları dikkate alınarak; öğrencilerin sınav sonuçları ile fakülte başarısının karşılaştırmalı bir analizi yapılmaktadır.
Araştırmanın amacı dikkate alındığında üniversitelerin toplam kaynakları, öğrencilerin ÖSS sınavından aldıkları yerleştirme puanları ve KPSS sınavından aldıkları puanlar yayınlanmış veri olduklarından araştırma; nicel araştırma yöntemlerinden betimsel analiz, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizidir.
Araştırma verilerinin çözümlenmesinde; SPSS (Statistical Packages For Social Sciences) 13.1 paket programı kullanılmıştır. Verilerin değerlendirmesinde ANOVA, t testi, frekans analizleri ve REGRESYON ( lineer) analizleri yapılmıştır.
Çalışmanın birinci bölümünde, Yükseköğretim kavramı ve kurumsal çerçevesi, ülkemizde yükseköğretim kurumu ve türleri, yükseköğretimin amaç, görev ve işlevleri ve Türkiye’de yükseköğretimin tarihi gelişimi ele alınmıştır.
İkinci bölümde ise Türkiye’de yükseköğretim finansman politikaları ve yöntemleri, bazı Avrupa Birliği ülkelerinde yükseköğretimin finansmanı ve işleyişi,
Türkiye’de yükseköğretimin finansman yapısı, 1980 yılından 2005 yılına kadarki süreçte yükseköğretimin toplam bütçe içerisindeki payları ve yükseköğretim finansmanı ile ilgili kanunlar, kalkınma planlarındaki hükümler ve Milli Eğitim Şuralarındaki hedefler özetlenmeye çalışılmıştır.
Son bölümde ise fakülte bütçelerinin KPSS sınav sonuçlarına etkisi araştırılmıştır This dissertation aims at exploring the linear correlation between finance policies used by faculties and faculty success rates. From this point, the relation between individual budgets of the faculties and success rates of undergraduate students at KPSS (Civil Servants Selection Exam) have been taken into consideration and a comperative analysis has been made.
By taking into consideration the published data related to the total resources of universities, placement grades of students taken from ÖSS (Student Selection Exam) and KPSS grades, this study can be classified as descriptive from the quantitative research methods, and document analysis from the qualitative analysis methods. SPSS (Statistical Packages For Social Scienses)13.1 package program has been used for the decoding of the data. ANOVA, t test, frequency analysis and REGRESSION (linear) analysis have been used for the analysis of data.
In the first section of this dissertation, the concept of higher education and its institutional frames, higher education institutes in Turkey and its types, aims, responsibilities and functions and historical development of higher education in Turkey has been studied.
In the second section, higher education finance policies and methods in Turkey, financing and operating higher education in some European countries, financial structure of higher education in Turkey, higher education allocations of the total budget from 1980 to 2005 and legal acts about financing higher education, decisions in the development plans ve National Education Advisory Board Assembly aims have summarized.
In the final section, gathered data is analyzed and it is seen that faculty budgets influence KPSS (Civil Servants Selection Exam) success.