Hastane İşletmelerinde Örgütsel Yapıdan Kaynaklanan Çatışmalar ve Afyon Kocatepe Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Örneği
Abstract
Örgütlerde sıkça rastlanan ve iyi yönetilmediğinde örgütsel amaçlara ulaşmayı engelleyen çatışma kavramının yönetim açısından özel bir önemi vardır. Toplumun bütününe hizmet götürme yükümlülüğü olan hastane işletmelerinin çatışma kavramı karşısında duyarsız kalınması düşünülemez.
Hastane işletmeleri matriks örgüt yapısı içinde işlevlerini yerine getirirken gerek birimler gerekse çalışan bireyler arasında çatışmaların yaşanması kaçınılmazdır. Çünkü, hizmet içi eğitimle eğitilen çok düşük eğitime sahip yardımcı personelden, daha yüksek eğitim düzeyinde olan konusunda ileri derecede uzmanlaşmış hekim çalışanlara kadar bir çok farklı meslek gruplarının bir arada çalışma zorunluluğu bulunmaktadır.
Bu çalışma ile A.K.Ü. Uygulama ve Araştırma Hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerin aralarında yaşanan çatışmalar incelenmiştir.
Çalışmanın birinci bölümünde örgütsel çatışma kavramı, türleri ve kaynakları belirtilmiş ve bu konudaki değerlendirmelere yer verilmiştir.
Çalışmanın ikinci bölümünde hastanelerin ve üniversite hastanelerinin örgütsel yapısı, sorunları ve sorunlara yönelik çözüm yöntemleri üzerinde durulmuştur.
Çalışmanın üçüncü bölümünde A.K.Ü. Uygulama ve Araştırma Hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelere uygulanan anket verileri analiz edilerek, hekim ve hemşire çalışanlar arasındaki çatışma kaynakları ortaya konulmuştur. Ayrıca çatışma sonucu çalışanların sergiledikleri davranışlar ve çatışmanın çözümüne yönelik bulgular ile öneriler yer almıştır.
Çalışmanın sonuç bölümünde A.K.Ü. Uygulama ve Araştırma Hastanesinde çalışan hekim ve hemşirelerin çatışma sonuçları ve çatışmanın çözümüne yönelik değerlendirmeler yer almıştır. The concept of conflict that is seen often and prevents organizations to reach their goals because of mismanagement has a special importance. Hospitals that have a responsibility of serving the society can not be insensitive toward the concept of conflict.
Conflict is unavoidable between departments and individuals in hospitals with the matrix organizational structure while they are serving. One of the reasons for this is that low educated administrative staff and highly educated and specialized doctors and other personnel have to work together.
In this research, the conflict between doctors and nurses has been studied in AKU Hospital.
The concept of organizational conflict, types and sources are mentioned in the first section of the study.
Organizational structures of hospitals and university hospitals, their problems and solution methods are given in the second section of the study.
In the third section of the study, data sets gathered from questionnaires filled out by doctors and nurses in the AKU Hospital is analyzed and sources of conflict between doctors and nurses have been given. At the same time, behaviors of employees after the conflict and results towards conflict resolution and proposals are given.
In the conclusion, the results of conflict between doctors and nurses and solutions to this problem are discussed.