Çokuluslu İşletmelerde Rekabet Avantajı Sağlamanın Bir Aracı Olarak Kültürel Farklılıkların Yönetimi
Citation
Helvacıoğlu Nuray ‘’Çokuluslu İşletmelerde Rekabet Avantajı Sağlamanın Bir Aracı Olarak Kültürel Farklılıkların Yönetimi’’ ‘’Managing Cultural Differences As A Vehicle Of Providing Competitive Advantage In Multinational Corporations’’Afyon Kocatepe Üniversitesi Afyonkarahisar 2007Abstract
Günümüz işletmeleri, giderek artan bir hızla yerel işletme aşamasından, çok uluslu işletmelere dönüşme eğilimindedirler. Bu işletmelerin küresel pazarlarda, rekabet avantajı yaratan faktörleri ise örgüt yapısı, işletme kültürü ve çalışanlarından oluşmaktadır. Yapılan araştırmalar, kültürel farklılıkların yönetimindeki yeteneklerin, çokuluslu işletmelerin başarı veya başarısızlığındaki en önemli nedenlerden birisi olduğunu vurgulamaktadır.
Bu çalışma, çok uluslu işletmelerde kültürel farklılıkların yönetimi konusunda sahip olunan örgütsel ve yönetsel yetenekleri ve bu yeteneklerin sağlayacağı rekabetçi üstünlük alanlarını incelemektedir. Çalışmamızda öncelikle çokuluslu işletmeler ve rekabet avantajı faktörlerinin çokuluslu işletmeler açısından incelenmesi ele alınmış olup, daha sonraki bölümlerde, çokuluslu işletmelerde kültürel farklılık yönetimi uygulamaları ve bu uygulamaların sonucunda elde edilen rekabetçi üstün alanları tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma kapsamında kültürel farklılıklar yönetimi ve rekabet avantajı ilişkisini açıklayan bir model geliştirilmiştir. Bu model doğrultusunda çokuluslu bir işletmede yapmış olduğumuz araştırma sonuçları içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarında modelimizde yer alan yönetsel ve örgütsel yeteneklerin varlığı tespit edilmiş olup, maliyet, kaynak kazanımı, pazarlama, yaratıcılık, problem çözümü, esneklik, rekabetçi üstünlük alanları olarak belirlenmiştir. Present business are in continously increasing transformation tendency of from being a local business into becoming a multinational business. In global markets the factors creating competitive advantage of this firms consist of organization structure, organization culture and its employees. Performed researchs emphasize that competencies on managing cultural differences are one of the most important reasons in success or fail of a multinational corporations.
This study examines the organizational and managerial competencies possessed on management of cultural differences and competitive superiority that these competencies provide. in this study, firstly the multinational corporations and investigation of competitive advantage factors for multinational corporations have been covered and in following chapters applications of cultural differences management in multinational corporations and competitive advantage areas obtained after these applications were tried to determine. Within the contents, a model defining the relationship between cultural differences management and competitive advantage was developed. According to this model, research results with content analysis performed in a multinational corporations was evaluated. Within the research results, the existence of both managerial and organizational competencies taking place in the model were
determined and cost, resource acquisition, marketing, creativity, problem solving, flexibility were defined as areas of competitive advantages.