Öğrencilerin ve Matematik Öğretmenlerinin Eleştirel Düşünme Becerilerini Kazanmaya Yönelik Görüşleri
Abstract
Bu arastırmanın amacı; matematik dersinde öğretmenlerin ve öğrencilerin elestirel
düsünme becerilerini kazanmaya iliskin görüslerinin bazı değiskenler açısından anlamlı
farklılıkların olup olmadığını tespit etmektir.
Arastırmanın örneklemi olarak 2008-2009 öğretim yılında Antalya ili Alanya
ilçesindeki matematik öğretmenleri ve öğrencileri seçilmistir. Arastırma yöntemi olarak
tarama modeli seçilmis olup anket uygulanmıstır. Toplam 51 öğretmen ve 1046 öğrenciye
anket uygulanmıstır. Arastırmanın verilerini, öğretmen ve öğrencilere uygulanan 30 maddelik
anket olusturmustur. Matematik öğretmenlerine uygulanan anketin Cronbach’s Alpha’s
güvenirlik kat sayısı α = 0.8232’tir. Öğrencilere uygulanan anketin Cronbach’s Alpha’s
güvenirlik kat sayısı α = 0.8778’tir Uygulanan faktör analizi sonunda maddeler dört faktör
grubunda toplanmıstır. Arastırmada anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıstır
Arastırmanın sonunda; Matematik öğretmenlerinin cinsiyet değiskenine göre kadın
öğretmenler lehine anlamlı farklılık görülmektedir. Kıdemi az olan matematik
öğretmenlerinin elestirel düsünmeyi daha etkin olarak kullandıkları ortaya çıkmıstır. Özel
okulda çalısan matematik öğretmenlerinin elestirel düsünmeyi daha etkin olarak kullandıkları
ortaya çıkmıstır. Öğrencilerin cinsiyet değiskenine göre kız öğrenciler lehine anlamlı farklılık
görülmektedir. Öğrencilerin elestirel düsünmeye iliskin görüslerinin sınıf düzeyi açısından
anlamlı farklılıklar olduğu görülmüstür. Özel okulda öğrenim gören öğrencilerin elestirel
düsünmeyi daha etkin olarak kullandıkları ortaya çıkmıstır The aim of this research is; to determine whether there are or not, meaningful
variables concerning the teachers’ and students’ ideas about attaining critical thinking ability
in mathematics lesson.
Students and mathematics teachers in 2008-2009 from Alanya, Antalya were chosen
as an example of the research. The questionnaire was sent to 51 teachers and 1046 students.
The datum of the research was obtained by the critical thinking skills scales are which was
formed in 30 items. The critical thinking of the teachers’ Cronbach’s Alpha reliance scales
was found as 0.82. The critical thinking of the students’ Cronbach’s Alpha reliance scales was
found as 0.87. After feasibility analysis of factors, these then grouped into four factors.
Meaningfulness of this research determined as 0.05.
At the end of the research, it has been understood that there is a reasonable relation
between the mathematics teachers’ and the students’ critical thinking. It has been observed
that, students of teachers whose level of critical thinking are high, have also a high level of
critical thinking . It has been observed that maths teachers of lower rank have lower level of
critical thinking. It has been observed that critical thinking levels of maths teachers teaching
in private schools are higher than those teaching in state schools. Significant differences have
been observed in the levels of critical thinking of students in accordance with their class
levels. It has been observed that the levels of critical thinking of private school students are
higher than state school students
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]