2005 İlköğretim Türkçe Dersi Programının İşitme Engelliler İlköğretim Okullarında (1. Kademede) Uygulanabilirliğinin Öğretmen Tutumlarına Göre Değerlendirilmesi
Özet
Bu araştırma, 2005-2006 öğretim yılında ülke genelinde uygulanmaya başlanan İlköğretim I. Kademe Yeni Türkçe Öğretim Programı’nın işitme engelliler ilköğretim okullarında uygulanabilirliği ile ilgili öğretmen tutumlarını belirlemek ve değerlendirmek amacıyla yapılmıştır.
Araştırma, 2008-2009 öğretim yılında Türkiye genelindeki işitme engelliler ilköğretim okulları içerisinden random olarak seçilen yirmi beş okulun I. kademesinde görev yapan 220 öğretmenle gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak ölçek kullanılmıştır. Başlangıçta 64 maddeden oluşan veri toplama aracının yapı geçerliliğini belirlemek için faktör analizi yapılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda ise faktör yükleri .41 - .79 arasında değişen 59 madde tespit edilmiştir. Beş madde ölçekten çıkarılmıştır. Bu aşamadan sonra yapılan güvenirlik analizi sonucunda ölçeğin genel güvenirliği a = .95 olarak hesaplanmıştır. Uygulanan faktör analizi sonucunda; kazanımlar ve uygulama, programın uygulanabilirliği, etkinlikler ve değerlendirme grupları oluşturulmuştur.
Araştırmada kullanılan veri toplama aracı, kişisel bilgiler ile ilgili beş soru ile cinsiyet, mezun olunan okul türü, kıdem, okutulan sınıf düzeyi, okulun bulunduğu yerleşim merkezi açısından analiz edilmiştir. Ölçme aracı ile elde edilen puanların ortalamaları istatiksel olarak değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Araştırmada anlamlılık düzeyi 0,05 olarak alınmıştır. Verilerin analizinde dağılımı belirlemek amacı ile aritmetik ortalama, frekans, yüzde, standart sapma, puanların gruplar arasında karşılaştırılması için t- testi ve tek yönlü varyans analiz (ANOVA) testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; araştırmaya katılan öğretmenler; kazanımlar ve uygulama grubunda ve programın uygulanabilirliği grubunda işitme engelliler ilköğretim okullarında uygulanabilir olmadığını, etkinlikler ve değerlendirme grubunda ise programın uygulanabilir olduğunu belirtmişlerdir. Ayrıca, Türkçe Öğretim Programı’nın işitme engelliler okulları I. kademede uygulanabilirliği konusundaki öğretmen görüşlerinin cinsiyet, mezun olunan okul türü ve kıdem açısından incelendiğinde kısmen anlamlı fark bulunmuştur. Fakat okutulan sınıf düzeyi ve okulun bulunduğu yerleşim merkezi açısından aralarında anlamlı bir fark bulunamamıştır The aim of this research is to determine and evaluate the attitudes of teachers about the Turkish course programme in hearing-imparied primary schools in 2005¬
2006 educational period.
Research was conducted with 220 teachers who works in hearing-imparied primary schools in Turkey-wide and are selected randomly in these groups.
The scale is used as data collecting instrument. To determine structural validity of data collecting instrument that is consist of 64 items is used factor analysis. At the end of the factor analysis 59 items has decided and their factor load? is from .41 to .79. Five items cancelled from the scale. After this level, the genaral validity of the scale calculated as .95. Gainings, the applicability of the programme, activities and the evaluation groups were formed after appliying the factor analysis.
In this research data collecting instrument was analized in terms of 5 questions related to personal information, gender, length of service, the level of class, schooll location. The average points from the data collecting instrument evaluated statistically. The meaning level is decided as 0.05. To decide distribution is used aritmetical mean, standard deviation frequency, percentage; t- test and one-way variance analysis(ANOVA) is used to compare points between groups. The teachers in this research stated that the programme is not applicable in application group and programme is applicable in evaluation group in hearing-imparied primary schools. In addition, the meaningful differences was found in terms of school type, length of service and gender related to applicability of Turkish course programme in heraing imparied primary schools. But the meaningful differences was not found in terms of school level and the location of schools.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/11630/2725Koleksiyonlar
- Yüksek Lisans Tezleri [1638]