dc.contributor.advisor | Uçan, Hilmi | |
dc.contributor.author | Vicdan, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2015-03-13T09:48:04Z | |
dc.date.available | 2015-03-13T09:48:04Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11630/2780 | |
dc.description.abstract | Edebiyat insanın sesidir, dil bu sesin aracıdır. Bir toplum, millet ruhunu dil ve edebiyatla kazanır ve varlığını devam ettirir. Bir milletin edebiyatı o milletin yaşam birikimidir. Bu birikimin gelecek kuşaklara aktarımı uygulanabilir edebiyat programlarıyla mümkündür. 1924 müfredat programıyla başlayan edebiyat öğretimi 2005’e gelinceye kadar birçok değişmeye uğramıştır.
Bu çalışmada, Türk Edebiyatı öğretiminin 1924 Müfredat Programı’yla başlayan 2005 Müfredat Programı’na kadarki seyri incelenmiştir. Bu süreler içinde uygulanan öğretim programları, bu konuda çalışmaları bulunan araştırmacılarımızın verdiği bilgiler doğrultusunda incelenmiştir. Çalışmamız, 2005 Türk Dili ve Edebiyatı müfredat programı üzerine yoğunlaşmış; çalışma sonucunda, bu programının hazırlanmasında dilbilim, göstergebilim, yorumbilim, alımlama estetiği, metinler arası ilişkiler gibi çağdaş kuramlardan etkilenildiği görülmüştür. | en_US |
dc.description.abstract | Literature is the voice of humanity and language is the medium of that voice. A society acquire the mind of community thanks to language which is spoken and literature; therefore, it can maintain its existance. The literature of a nation is the summation of experiences of that nation. The transmission of that summation to next generations is possible only by applicable literature programmes. The literature instruction starting with “the 1924 curriculum” has changed a lot until 2005.
In this study, the progress of Turkish literature teaching from 1924 curriculum to 2005 curriculum has been analyzed. The curriculums which have been applied in those years have been analyzed in accordance with the information obtained by researchers studying in this domain. This study majors in “ 2005 Turkish language and literature curriculum” and at the end of the study, it can be easily realized that some contemporary approaches such as linguistics, semiology, stylistics, intertextual relations are influenced by. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Türk Edebiyatı Programı | en_US |
dc.subject | Dil Gösterge Bilim | en_US |
dc.title | Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Programlarında Dilbilim ve Göstergebilim Kuramlarının Etkileri | en_US |
dc.title.alternative | The Effects of Linguistics and Semiology Approaches in Turkish Language and Literature Curriculums | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Entitüsü, Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |